Transportkosten mee oorzaak koffieschaarste

Nieuws, Douane
Michiel Leen
Koffiebonen
Koffiebonen © Pexels-Igor Haritanovich

Koffie van de Arabica-variant kost op de internationale markt momenteel 225 dollarcent per pond. Dat is een verdubbeling van de prijs in anderhalf jaar tijd. Koffie is sinds 2012 niet meer zo duur geweest. De markt is in de greep van zenuwachtigheid over de beschikbaarheid van koffie nu bijvoorbeeld Brazilië kampt met uitzonderlijk slecht weer, waardoor de te verwachten oogsten wellicht kleiner zullen uitvallen. Maar er is ook een andere tendens die de huidige relatieve koffieschaarste mee vorm geeft: het dure transport. “In de landen van origine ligt veel koffie opgeslagen, maar door de fel gestegen vrachtprijzen komt deze op dit ogenblik niet onze kant op”, analyseert Patrick Bleijenberg, CEO bij Pacorini, specialist in koffiewarehousing. 

Dit artikel is exclusief voor abonnees.

Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.

PARTICULIER
€325,00294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)
ONDERWIJS
Onderwijs 171,00 /jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels. Geschikt voor docenten in voltijdse dagopleidingen voor de logistieke sector.
PROFESSIONAL
348,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor consultants en zelfstandigen.
BEDRIJVEN
Vanaf €513,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met meerdere logins. Perfect voor organisaties met nood aan meerdere logins.
ZAKELIJK ABONNEMENT VOOR GROTE ONDERNEMINGEN
 
Als grote onderneming hebt u meer dan 6 logins nodig. We helpen u graag verder via een offerte op maat. Contacteer ons via abonnementen@flows.be.
Transportkosten mee oorzaak koffieschaarste – Flows

Transportkosten mee oorzaak koffieschaarste

Nieuws, Douane
Michiel Leen
Koffiebonen
Koffiebonen © Pexels-Igor Haritanovich

Koffie van de Arabica-variant kost op de internationale markt momenteel 225 dollarcent per pond. Dat is een verdubbeling van de prijs in anderhalf jaar tijd. Koffie is sinds 2012 niet meer zo duur geweest. De markt is in de greep van zenuwachtigheid over de beschikbaarheid van koffie nu bijvoorbeeld Brazilië kampt met uitzonderlijk slecht weer, waardoor de te verwachten oogsten wellicht kleiner zullen uitvallen. Maar er is ook een andere tendens die de huidige relatieve koffieschaarste mee vorm geeft: het dure transport. “In de landen van origine ligt veel koffie opgeslagen, maar door de fel gestegen vrachtprijzen komt deze op dit ogenblik niet onze kant op”, analyseert Patrick Bleijenberg, CEO bij Pacorini, specialist in koffiewarehousing. 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login