
Bedrijven in de Rotterdamse haven zijn volgens de Zeehavenpolitie "op grote schaal" gecorrumpeerd, baggeraar Jan De Nul breidt zijn vloot uit met de nieuwe krachtpatser 'Swordfish' en de verkoop van tweedehandsschepen stevent af op een recordpeil.
PIJPLEIDING-
Het Limburgse provinciebestuur heeft een negatief advies gegeven voor de nieuwe pijpleidingstraat tussen de Antwerpse haven en het Duitse Ruhrgebied. Het provinciebestuur vraagt bijkomend onderzoek. "We hebben geen enkele indicatie wat de meerwaarde is voor onze provincie", klinkt het. Volgens het bestuur mag Limburg niet alleen gezien worden als een doorvoergebied. Ook kaart de deputatie aan dat Genk-Zuid – het grootste Limburgse bedrijventerrein met onder meer Haven Genk – in geen enkele van de drie mogelijke tracés wordt aangedaan. (JD)
JAN DE NUL -
Baggeraar Jan De Nul heeft een overeenkomst getekend met het Britse Osbit voor het ontwerp en de bouw van een nieuwe onderzeese trencher, een graafmachine die de kabels in een sleuf onder de grond bergt. De 'Swordfish' (zie foto) kan worden uitgerust met een jetting-installatie, een mechanisch snijsysteem of een combinatie van beide om zo verschillende bodemtypes aan te kunnen en kabels tot 3 à 3,5 meter diep in te graven. De trencher zal zusterschepen 'Sunfish', 'Moonfish' en 'Starfish' vervoegen. De oplevering is gepland voor het eerste kwartaal van 2022. (JD)
BINNENVAARTAFHANDELING -
Een Nederlandse binnenvaartbevrachter stelt in Nieuwsblad Transport voor dat de binnenvaart op de containerterminals zelf zou betalen voor overslag in de strijd tegen congestie. Zo zou er een gelijkwaardige positie ontstaan tussen zee- en binnenvaart. Volgens Tony Hylebos van de groepering van containerbinnenvaartoperatoren ICBO heeft de sector al jaren geleden aangedrongen op afhandelingscondities met de terminals, maar hebben die dat altijd afgehouden. “Er moet zoiets komen, maar de vraag is hoe. De zeeschepen zullen altijd voorrang krijgen”, zegt Hylebos. (KH)
TWEEDEHANDS -
De verkoop van tweedehandsschepen stevent af op een recordpeil sinds 2007. Dat blijkt uit data van het Britse Clarksons Research. Volgens Clarksons is de verkoop in 2021 in een stroomversnelling geraakt met een recordverkoop van 590 schepen – of 40 miljoen dwt – in het eerste kwartaal van het jaar en blijft de verkoop ook in april op een hoog peil. De verkoop van bulkers bereikte een record van 19 miljoen dwt. In de containersector werden er 122 schepen van 400.000 teu verhandeld. Ondanks de druk op de marktomstandigheden voor tankers, waren het vierde kwartaal van 2020 en het eerste kwartaal van 2021 ook de twee sterkste kwartalen ooit voor de verkoop van tankers. "Tegen het huidige tempo zou in 2021 meer dan 7% van het dwt-volume van de vloot van eigenaar kunnen veranderen", meldt Clarksons. (JD)
CORRUPTIE -
Bedrijven in de Rotterdamse haven zijn "op grote schaal” gecorrumpeerd. Dat meldde Jan Janse, districtschef van de Zeehavenpolitie aan de Nederlandse krant NRC Handelsblad. Uit recente onderzoeken van de Zeehavenpolitie blijkt dat criminele bendes drugs smokkelen via handlangers die in dienst zijn bij internationale containerrederijen. "De corruptie in de haven beperkt zich allang niet meer tot de douane en is veel groter dan mensen denken", klinkt het. De meest recente methode is volgens Janse dat uithalers zich in een lege container het haventerrein op laten smokkelen. "Dat kan alleen als iemand bij de rederij je helpt", zegt hij. (JD)
BREXIT -
Het Europees Parlement stemt vandaag – dinsdagnamiddag 27 april 2021 – over de ratificatie van het handelsakkoord tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk. Ursula von der Leyen roept op om het akkoord goed te keuren. De Britse regering heeft al enkele afspraken met de voeten getreden en dat zorgt voor ongerustheid. De goedkeuring betekent dat de gemaakte afspraken volledig nageleefd worden. De uitslag van de stemming wordt woensdagochtend bekendgemaakt. (MDV)
TERNEUZEN -
Op woensdag 28 april is de Middensluis Terneuzen van 8.00 uur tot 16.00 uur buiten dienst voor periodiek onderhoud. De sluis is gesperd voor alle scheepvaart. Nadere informatie kan worden verkregen bij de Verkeerscentrale Terneuzen op marifoonkanaal 3, 11 en 69. (JD)