
Filipijnse zeevarenden krijgen prioritaire toegang tot het COVID-19-vaccin, de Franse douane ontdekte bijna 390.000 euro die verstopt was in grote sokken en logistiek dienstverlener Nedcargo heeft een sterk eerste kwartaal achter de rug.
SPAARKOUS -
De Franse douane van Le Perthus heeft langs de A9 in de richting van Spanje, bijna 390.000 euro in beslag genomen die verstopt zat in grote sokken. Ook werden zeven laders voor vuurwapens ontdekt. Het geld en de laders zaten verborgen in een dubbele wand van een truck met Duitse nummerplaat. De bestuurder werd in voorlopige hechtenis genomen. (JD/Belga))
CORONAVACCINATIE FILIPIJNSE CREW -
In de Filipijnen krijgen actieve zeevarenden prioritaire toegang tot het COVID-19-vaccin. In totaal gaat het om meer dan 730.000 Filipijnse crewleden. Zeevarenden die al langer dan drie jaar in dienst zijn, krijgen als eerste een prik. Dit moet de continuïteit van de scheepvaart en veiligheid aan boord garanderen. De Filipijnen zijn op de internationale arbeidsmarkt voor zeelui veruit de belangrijkste 'leverancier'. (JD)
AANVAL -
Voor de kust van de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) is een Israëlisch vrachtschip aangevallen. Het autoschip 'Hyperion Ray' van rederij Ray Car Carriers werd op 13 april in de Golf van Oman getroffen door geweerschoten en is licht beschadigd. Israëlische veiligheidsbronnen vermoeden dat de aanval vanuit Iran komt. Eind februari 2021 liep ook het Israëlisch roroschip ‘Helios Ray’ schade op in de Golf van Oman. Toen vond er een ontploffing aan boord plaats. (JD, Belga)
ELEKTRISCH -
Om de CO2-doelstellingen van de EU te halen, moet het aantal zero-emissietrucks groeien van 2.300 vandaag tot 200.000 in 2030. Dat is maal 100 op minder dan 10 jaar tijd. Volgens de ACEA, de EU-koepel van de automotivesector, staat de sector voor een gigantische opdracht. Maar ook de beleidsmakers moeten ageren. In een gezamenlijke brief van ACEA en de groene lobby Transport & Environment worden ze opgeroepen om ervoor te zorgen dat tegen 2025 11.000 laadstations voor e-trucks ontplooid worden en 42.000 tegen 2030. Het is zeer ongewoon dat ACEA en T&E samen communiceren. (PhVDo)
NEDCARGO -
Logistiek dienstverlener Nedcargo heeft een goed eerste kwartaal achter de rug. Alle cijfers stegen boven die van het eerste kwartaal in 2020 uit. Nochtans beleefde de groep toen een drukke maand maart als gevolg van het hamsteren tijdens de eerste lockdown. Volgens Nedcargo werden omzet en resultaat positief beïnvloed door zowel de brexit als de containertarieven en de logistieke activiteiten in België. De groep sloot 2020 ook al af met operationele winstgroei mede dankzij de eerste winstcijfers in België. Voor de horeca en travel retail ziet Nedcargo momenteel nog steeds altijd beweging in de bevoorrading. (KH)
POLITIECONTROLE -
De politiediensten van Mechelen en Willebroek voerden op maandag 12 april controles uit op zwaar vervoer. Daarbij zijn forse boetes uitgeschreven. De grootste – 2.775 euro – ging naar een combinatie voorzien van een oranje ADR-schild. De oplegger was geladen met kalksteentjes (een inbreuk op de ADR-wetgeving). De bestuurder kon geen vrachtbrief (CMR) en transportvergunning voorleggen. Het voertuig was ook niet aangemeld bij de FOD Mobiliteit. Tijdens de controle kwam een vrachtwagen van dezelfde onderneming voorbij gereden. Ook deze werd gecontroleerd. De chauffeur kon een CMR en vergunning voorleggen, maar de vrachtbrief was niet correct ingevuld. Ook deze vrachtwagen was niet aangemeld. Die bestuurder kreeg een boete van 1.395 euro. (PhVDo)
AUTONOME TRUCKS -
IVECO en Plus, een Amerikaans techbedrijf, gaan samen autonome vrachtwagens ontwikkelen. Plus zal zijn PlusDrive autonoom rijsysteem integreren in de S-WAY zware truck van Iveco. Ook de mogelijkheid om de lng-motor van IVECO te gebruiken, wordt onderzocht. De eerste tests op Europese wegen zouden nog dit jaar plaatsvinden. PlusDrive werd al door de Chinese truckbouwer FAW – de grootste ter wereld – gekozen voor zijn J7+ autonome truck. Die komt dit jaar op de markt. PlusDrive is een ‘Level 4’ systeem: de truck rijdt volledig autonoom, maar de chauffeur is nog altijd aan boord om in te grijpen. (PhVDo)
DOKWATER -
Researchers van de Universiteit Antwerpen onderzoeken samen met Port of Antwerp de waterkwaliteit en de onderwaterfauna in de Antwerpse haven. Duikers zetten vanochtend bij de Lillobrug kooitjes uit om garnalen, slakken en andere ongewervelden te vangen en om stalen te nemen (zie foto). Zo moet duidelijk worden of recente inspanningen om habitats voor deze levensvormen te creëren, resultaat opleveren. (ML)