
De Antwerpse tankergroep Euronav verwacht dat tankers tegen 2025 op groene ammoniak zullen kunnen varen, het haveninformatiecentrum van North Sea Port in Terneuzen is gestart met een virtuele rondgang en Europese havens ijveren voor uitrol walstroom.
LABEL VACCINTRANSPORT -
Air Cargo Belgium en BRUcure, de speciale COVID-19-vaccintaskforce, lanceren een 'readinesslabel'. Bedrijven met dat label zijn volledig klaar om het COVID-19-vaccin te vervoeren, te behandelen en op te slaan. Vijftien bedrijven behaalden het label al, waaronder Aviapartner Cargo, Bolloré Logistics, DHL Global Forwarding, Dnata, Expeditors, Hazgo, Kuehne+Nagel, Lufthansa Cargo, TUI, WFS, Singapore Airlines en United Airlines. (MDV)
WALSTROOM -
De European Sea Ports Organisation (ESPO) heeft een kader opgesteld dat voor de havens en beleidsmakers als leidraad kan dienen bij de uitrol van Onshore Power Supply (OPS), of walstroom, daar waar dat het meest zinvol is. "De kosten van de installatie van OPS zijn te hoog om zomaar te besluiten overal voor OPS te kiezen zonder een degelijke analyse van de kosten en baten", klinkt het. "Door de ervaringen te bundelen van havens die hun huiswerk hebben gedaan, zijn we erin geslaagd een praktische lijst van do's en don'ts op te stellen." Enkele sleutelvragen zijn: Is het schip (of het scheepvaartsegment) klaar voor OPS?, Brengt het schip voldoende tijd door op een aanlegplaats? en Zijn er frequente gebruikers van een aanlegplaats? (JD)
EURONAV -
Hugo De Stoop, CEO van de Antwerpse tankerrederij Euronav, verwacht dat er tegen 2025 wel eens grote tankers – zowel nieuwbouwen als retrofits – op groene ammoniak kunnen varen. Dat kondigde hij aan op de virtuele conferentie 'Argus Green Ammonia' op 25 maart 2021. "De invoering ervan is meer een infrastructuur- dan een scheepvaartprobleem", meldde hij. "De extra kosten die je moet maken opdat een schip ammoniak kan verbranden, zijn in mijn ogen niet buitensporig." Een van de uitdagingen die volgens hem wel moet worden aangepakt, is de lage calorische waarde van de brandstof. "Dat betekent dat er 2,2 keer meer opslagruimte aan boord van de schepen nodig is, en we dus oplossingen moeten vinden als we geen capaciteit willen weggeven." (JD)
BASF -
Chemiereus BASF scherpt zijn klimaatambities aan en wil tegen 2030 een kwart minder broeikasgassen uitstoten dan in 2018. In 2050 wil het concern klimaatneutraal zijn. In de Antwerpse vestiging wordt momenteel de mogelijkheid bekeken om CO2 op te slaan in lege gasvelden onder de Noordzee. Het initiatief kadert in het project [email protected] dat het afvangen, opslaan en hergebruiken van CO2 in de haven onderzoekt. Ook is BASF van plan om nieuwe technologieën te gebruiken waarbij fossiele brandstoffen zoals aardgas, vervangen zullen worden door elektriciteit afkomstig van hernieuwbare energiebronnen. (JD)
PORTAAL VAN VLAANDEREN -
Het Portaal van Vlaanderen, het haveninformatiecentrum van North Sea Port in Terneuzen, is gestart met een virtuele rondgang. De online bezoeker krijgt online informatie over de sluizen, de scheepvaart, de haven en de bouw van de Nieuwe Sluis. Dat kan ook onder begeleiding van een virtuele gids en als groep. Door de coronamaatregelen is een fysiek bezoek aan het Portaal van Vlaanderen op dit moment niet mogelijk. (AB)
PHARMA.AERO -
Omdat Pharma.Aero en Humanitarian Logistics Association (HLA) het belang erkennen van luchtvrachtbevoorradingsketens voor farmaceutische producten tijdens de ‘last mile delivery’ in humanitaire contexten of in crisissituaties, ondertekenden ze een Memorandum of Understanding (MoU). Door de samenwerking bundelen ze hun krachten om de kwaliteit in de mondiale luchtvrachtindustrie te verbeteren, met de nadruk op crisisgevoelige landen, noodsituaties en humanitaire projecten. (MDV)
LOGISTICS SUSTAINABILITY INDEX -
Vier transportbedrijven – Havi, Ninatrans, Snel Logistic Solutions en Odyssey – geven zich in de Logistics Sustainability Index van VIL bloot. De LSI geeft bedrijven een objectief inzicht in de duurzaamheidsperformantie van hun logistieke activiteiten. Het moet voor hen als een benchmark dienen om zich verder te verbeteren. Op basis van objectieve criteria krijgen ze een score: straggler (achterblijver), rookie (beginneling), adopter (gevorderde), frontrunner (koploper) en master (primussen). Havi krijgt de score straggler, Ninatrans is een rookie, Snel en Odyssey zijn adopters. (PhVDo)
CEO-ALLIANTIE -
Tien topmanagers uit de energie-, transport- en technologiesector – die allen deel uitmaken van de 'Europese CEO-Alliantie' – pleiten in een gemeenschappelijke beleidsnota bij de Europese Commissie voor een ambitieuze klimaatstrategie. Enkele van de voornaamste eisen betreft een stapsgewijze invoering van een intersectorale prijs van CO2 en het bepalen van einddata voor het gebruik van steenkool. De CEO-Alliantie voor het Herstel, de Hervorming en Veerkracht van Europa werd in 2020 opgericht om de EU te laten uitgroeien tot ‘s werelds meest toonaangevende regio voor klimaatbescherming. Onder meer Søren Skou (Maersk), Henrik Henriksson (Scania) en Herbert Diess (Volkswagen) zijn lid. (JD)