
Een spectaculaire levering van tanks bij ADPO, een sterke beursgang voor GXO Logistics, een zware gevangenisstraf voor tien piraten in Nigeria en het historische havenpakhuis Hangar 1 in Oostende krijgt herbestemming.
ADPO -
Tankopslagbedrijf ADPO neemt zes nieuwe tanks in gebruik. De zes landtanks van 1.250 m³ werden aangeleverd per ponton. De koolstof- en roestvrijstalen tanks met een gewicht van 50 ton elk, worden in het tweede kwartaal van 2022 in gebruik genomen. De tanks werden gebouwd door het Antwerpse bedrijf Ivens en op hun plaats gehesen door Aertssen Group
GXO LOGISTICS -
GXO Logistics heeft zijn intrede op de beurs van New York niet gemist. Het aandeel noteerde maandag voor de eerste keer na de afsplitsing van XPO Logistics. De introductieprijs was 57,0 dollar. De eerste dag sloot het aandeel af op 63,07 dollar. Gisteren dinsdag deed het aandeel nog iets beter. Het startte op 66,49 dollar, klom tot 71 dollar en eindigde op 66,38. Analisten verwachten dat het aandeel van GXO, nu een van ’s werelds grootste leveranciers van ‘pure-play’ contractlogistiek, het in de toekomst nog beter zal doen. Sommige menen dat het tot boven de 100 dollar zal stijgen. (PhVDo)
'MSC GAYANE' -
De Amerikaanse districtsrechtbank in Pennsylvania veroordeelde nog eens twee crewleden tot een jarenlange gevangenisstraf voor hun rol in de historische drugssmokkeloperatie aan boord van het containerschip ‘MSC Gayane’. Het duo uit Montenegro gebruikte mobiele 'narco'-telefoons om de cocaïnesmokkel aan land te coördineren en extra crewleden te rekruteren. Alle acht bemanningsleden hebben op 13 april 2021 schuldig gepleit aan samenzwering. (JD)
EROTISCH CENTRUM -
Het stadsbestuur van Oostende keurde de omgevingsvergunning goed voor de volledige restauratie van het historische havenpakhuis Hangar 1. Het pand zal onderdak bieden aan een erotisch centrum met bijhorende sociale en medische ondersteuningsfuncties, een bedrijvencentrum, een polyvalente hal, horecagelegenheden en een microbrouwerij. Er komt ook een plaats voor voedselbedeling en een politiekantoor. (RJ)
PIRATEN IN DE CEL -
Tien piraten zijn veroordeeld tot twaalf jaar gevangenisstraf in Nigeria. De bende werd veroordeeld voor de kaping van de Chinese vissersboot ‘Hai Lu Feng II’ in mei 2020. In de aanloop naar het proces vroeg de Nigeriaanse regering de rechtbank om een sterk signaal af te geven dat piraterij in de West-Afrikaanse regio niet zal worden getolereerd. De Golf van Guinee wordt beschouwd als 's werelds gevaarlijkste wateren voor de commerciële scheepvaart wegens het risico op gewapende aanvallen en kidnapping. (JD)
HIJACKING -
De kaping van de tanker ‘Asphalt Princess’ in de Golf van Oman is voorbij. Dat meldde het Britse maritieme agentschap UKMTO. Het schip werd op 3 augustus 2021 geënterd door naar verluidt Iraanse militairen voor de kust van Fujairah. De bende heeft het schip intussen verlaten. Alle opvarenden zijn veilig. De zogenaamde schaduwoorlog tussen Iran en Israël bleef tot voor kort buiten de zeeën, maar vormt nu ook een bedreiging voor scheepvaartmaatschappijen. Sinds 2019 zijn er al verschillende explosies en kapingen geweest in de Golf van Oman. Op 29 juli werd er nog een door Israël beheerde tanker voor de kust van Oman aangevallen. Daarbij kwamen twee Europese crewleden om het leven. UKMTO roept het scheepvaartverkeer op om uiterst voorzichtig te zijn. (JD)