
North Sea Port boekte voor het eerste kwartaal van 2021 met 16,6 miljoen ton hetzelfde volume maritieme goederenoverslag als in het eerste kwartaal van 2020. In het eerste kwartaal van 2019, voor corona, bedroeg de overslag nog 17,8 miljoen ton.
De Vlaams-Nederlandse fusiehaven dankt haar stabiele cijfers tegenover 2020 aan de stijgende import die met 2,6% toenam tot 12 miljoen toen. De export daalde met 7,8% tot 4,6 miljoen ton.
Roro en droge bulk stijgen
Het rorovervoer blijft zich sterk herstellen. Het neemt met bijna 13% toe tot afgerond 1 miljoen ton tegenover het eerste kwartaal van 2020, toen de coronacrisis tijdens de laatste twee weken van maart zeer voelbaar was.
De overslag van droge bulk komt met een stijging van 1,5% uit op 8,4 miljoen ton. De groei laat zich vooral zien in de overslag van droge meststoffen en schroot.
Minder stukgoed, vloeibare bulk en containers
Stukgoed daalt met 4,1% tot 2,5 miljoen ton. Ook de vloeibare bulk ging er op achteruit met 3,4% tot 4,3 miljoen ton. North Sea Port wijt die daling vooral aan het teruglopen van de aanvoer van petroleumbrandstoffen en energiegassen.
Het aandeel van containers neemt af met 8,4% tot 0,6 miljoen. Maar het volume van de containeroverslag kende de laatste drie jaar wel meer dan een verdubbeling. Bij de belangrijkste handelspartners tekent de goederenoverslag met Groot-Brittannië nog altijd verliezen op (-13,1%).
Binnenvaart
De totale overslag via binnenvaart gedurende het eerste kwartaal van dit jaar bedraagt 14,2 miljoen ton (-7,5%).
Herstel
Dit jaar kent januari nog 2% verlies en februari 0,8%, in maart was er een stijging van 1%. Bij een gelijkaardige goederenoverslag gedurende de volgende kwartalen, kan het verlies van 11% van het coronajaar 2020 (tegenover 2019) wellicht voor zowat de helft worden goedgemaakt. Dat zou dan in lijn liggen met de prognose van een volledig herstel tegen eind 2022.
Yannick De Spiegeleir