
De internationale expediteurskoepels CLECAT en FIATA roepen beleidsmakers op om werk te maken van 'faire' vergoedingen rond demurrage & detention van scheepscontainers. De scheepvaartsector wijt de hoge tarieven aan de uitzonderlijke omstandigheden.
CLECAT, de Europese koepelvereniging van expediteurs, ondersteunt de recente noodkreet van haar internationale evenknie FIATA in verband met de forse stijging van de tarieven voor demurrage & detention van scheepscontainers. Volgens een studie van Container XChange zijn die tarieven gemiddeld verdubbeld over het afgelopen halfjaar.
Oproep voor EU
De hoge demurrage & detention-tarieven maken volgens CLECAT dat vooral de kleinere spelers in de logistieke keten het moeilijk krijgen. De disruptie omwille van de COVID-19-pandemie maakt het nog steeds moeilijk om betrouwbare timings aan te houden. De expediteurskoepel vreest dat de rekening voor die disrupties vooral terechtkomt bij spelers die op spotcontracten zijn aangewezen. "CLECAT roept de EU-beleidsmakers op ervoor te zorgen dat hun tarieven voor demurrage & detention evenredig en billijk zijn, met het oog op een gelijk speelveld voor de soepelheid van de internationale handel. Daaruit zou moeten blijken dat tarieven voor demurrage & detention geen onafhankelijke inkomstenbronnen zijn, maar incentives voor meer efficiëntie in de maritieme logistieke keten", klinkt het ferm.
Niet uit lucht gegrepen
Aan de kant van de rederijen kan die analyse op kritiek rekenen. Dat de tarieven voor demurrage & detention door rederijen zouden worden opgevat als een aardig extraatje bovenop de gestegen vrachttarieven, pikken ze niet zomaar. Insiders wijzen op het commerciële karakter van de prijsonderhandelingen, maar ook op de complexiteit van het probleem: detention & demurrage valt niet los te zien van de noodzaak om het schaarse equipment snel weer in omloop te brengen, om niet nog meer disruptie en congestie te veroorzaken in de toch al verstoorde keten. "Er komt wel meer bij kijken dan louter de leasekost van de container per dag", zegt ook gedelegeerd bestuurder Michel Marstboom van Maersk Line Belgium. "De tarieven zijn niet uit de lucht gegrepen maar hangen af van de bestaande tekorten, congesties en bezettingsgraad van de terminals."
Zoals Joe Biden
CLECAT en FIATA maken zich sterk dat ze niet alleen staan met hun vraag. Eerder vroeg ook de Amerikaanse president Joe Biden aan de Amerikaanse oveheidsdienst FMC (Federal Maritime Commission) om een onderzoek naar de stijgende kosten van internationaal transport. De koepelverenigingen verwachten nu een gelijkaardige demarche van Europa.
Michiel Leen