Stiptheid en hoge stroomprijs doen groei gecombineerd vervoer teniet

Nieuws, Spoorvervoer
Koen Heinen
Megatrailers Hupac
Megatrailers Hupac © Hupac

Het gecombineerd vervoer in Europa is in het vierde kwartaal van 2022 met 6,46% teruggelopen. De koepelorganisatie UIRR wijst naar de stiptheidsprestaties op het spoor en de hoge stroomprijzen. De situatie zorgt voor een ‘reverse modal shift’.

De forse terugval van het gecombineerd spoor/wegvervoer in het vierde kwartaal heeft de groei die gerealiseerd werd in de vorige kwartalen van 2022 tenietgedaan. De ‘Sentiment Index’ van de UIRR voor de komende twaalf maanden staat op ‘negatief’. Dat is voor het eerst in 2,5 jaar, toen in volle coronapandemie.

Energiesteun

Volgens de UIRR hebben maar enkele EU-lidstaten gebruikgemaakt van de Europese noodwet om steun toe te kennen voor de hoge energieprijzen. In de weinige lidstaten die het toch deden, kwam die steun niet terecht bij spoortractiegebruikers.

Zonder een regulerende tussenkomst van de overheden om de stijgende elektriciteitsprijzen op het niveau van de dieselprijsaanpassingen te houden, zal de modal shift en de graduele reductie van de CO2-uitstoot in de transportsector, die gerealiseerd wordt door gecombineerd vervoer, tot stilstand komen. De sector heeft bovendien dringend nood aan een verbetering van de stiptheid van de spooronderaannemers en kwaliteitsvolle treinpaden van de spoornetbeheerders”, aldus de UIRR.

Uitstel ‘Greening Freight Package’

De Europese Commissie heeft de publicatie van het ‘Greening Freight Package’ uitgesteld van april naar eind juni en dat is volgens de UIRR geen goede zaak. Hierdoor dreigt de wettelijke goedkeuring met een jaar te vertragen. Het ‘Greening Freight Package’ heeft volgens de organisatie nochtans het potentieel om met het gecombineerd vervoer eenzelfde bijdrage te leveren aan de modal shift als de goedkeuring van de Gecombineerd Vervoerrichtlijn in 1992.

Investeringen

De UIRR berekende dat een jaarlijkse investering van 16,6 miljard euro in spoorinfrastructuur in combinatie met een investering van 1,5 miljard in intermodale assets en aangepaste regulering voor een jaarlijkse groei met 5% van het gecombineerd vervoer kunnen zorgen. Die groei is volgens de organisatie nodig om de doelstellingen van de EU-lidstaten te realiseren.

Stiptheid en hoge stroomprijs doen groei gecombineerd vervoer teniet – Flows

Stiptheid en hoge stroomprijs doen groei gecombineerd vervoer teniet

Nieuws, Spoorvervoer
Koen Heinen
Megatrailers Hupac
Megatrailers Hupac © Hupac

Het gecombineerd vervoer in Europa is in het vierde kwartaal van 2022 met 6,46% teruggelopen. De koepelorganisatie UIRR wijst naar de stiptheidsprestaties op het spoor en de hoge stroomprijzen. De situatie zorgt voor een ‘reverse modal shift’.

De forse terugval van het gecombineerd spoor/wegvervoer in het vierde kwartaal heeft de groei die gerealiseerd werd in de vorige kwartalen van 2022 tenietgedaan. De ‘Sentiment Index’ van de UIRR voor de komende twaalf maanden staat op ‘negatief’. Dat is voor het eerst in 2,5 jaar, toen in volle coronapandemie.

Energiesteun

Volgens de UIRR hebben maar enkele EU-lidstaten gebruikgemaakt van de Europese noodwet om steun toe te kennen voor de hoge energieprijzen. In de weinige lidstaten die het toch deden, kwam die steun niet terecht bij spoortractiegebruikers.

Zonder een regulerende tussenkomst van de overheden om de stijgende elektriciteitsprijzen op het niveau van de dieselprijsaanpassingen te houden, zal de modal shift en de graduele reductie van de CO2-uitstoot in de transportsector, die gerealiseerd wordt door gecombineerd vervoer, tot stilstand komen. De sector heeft bovendien dringend nood aan een verbetering van de stiptheid van de spooronderaannemers en kwaliteitsvolle treinpaden van de spoornetbeheerders”, aldus de UIRR.

Uitstel ‘Greening Freight Package’

De Europese Commissie heeft de publicatie van het ‘Greening Freight Package’ uitgesteld van april naar eind juni en dat is volgens de UIRR geen goede zaak. Hierdoor dreigt de wettelijke goedkeuring met een jaar te vertragen. Het ‘Greening Freight Package’ heeft volgens de organisatie nochtans het potentieel om met het gecombineerd vervoer eenzelfde bijdrage te leveren aan de modal shift als de goedkeuring van de Gecombineerd Vervoerrichtlijn in 1992.

Investeringen

De UIRR berekende dat een jaarlijkse investering van 16,6 miljard euro in spoorinfrastructuur in combinatie met een investering van 1,5 miljard in intermodale assets en aangepaste regulering voor een jaarlijkse groei met 5% van het gecombineerd vervoer kunnen zorgen. Die groei is volgens de organisatie nodig om de doelstellingen van de EU-lidstaten te realiseren.