
Volumes DFDS, snelheidsbeperking Antwerpse Ring, overname Intreso in Slovenië, brandende 'Almirante Storni' naar Göteborg, onderzoek naar verkoop Maersk Container Industry, brand in haven Gent, schip gezonken in China en protest tegen apentransport.
DFDS -
Roro-operator DFDS ziet de opeenstapeling van vracht in Britse havens stilaan wegebben. Volgens de Deense groep komt dat doordat enerzijds de verstoringen van de supplychains opgelost geraken en anderzijds de volumes lager liggen dan in het najaar van 2020 toen in de aanloop naar de brexit stocks werden opgebouwd. Toch lag op de routes over de Noordzee en het Kanaal het volume in november 2021 hoger dan in 2019. DFDS geeft alleen tonnagecijfers voor heel Europa. Over de laatste twaalf maanden was er een groei met 7,9% tot 43,285 miljoen lijnmeter. (RJ)
R 1 -
Op de Antwerpse Ring (R1) richting Nederland geldt tijdelijk een snelheidsbeperking tot 50 kilometer per uur tussen de afritten Deurne en Merksem, zo meldt ATV. Aanleiding voor de maatregel is schade aan een van de brugvoegen van het viaduct van Merksem. De herstelling gebeurt volgend weekend, maar tot dan moet het doorgaand verkeer met de aangepaste snelheid blijven rijden om niet meer schade te veroorzaken. (KH)
MAERSK -
De Duitse mededingingsautoriteiten starten een onderzoek naar de verkoop van Maersk Container Industry (MCI), dat koelcontainers bouwt, aan het Chinese CIMC. Met de operatie was een bedrag gemoeid van bijna 1 miljard dollar. De 2.300 werknemers maakten mee de overstap naar de nieuwe eigenaar. De deal werd in september van dit jaar aangekondigd en zal in 2022 afgerond worden, tenzij er alsnog een kink in de kabel komt. (KH)
OVERNAME -
Intreso Group (de groep onstaan uit het partnership van Descroes en Fumico) neemt het Sloveense DDD over. DDD is in Slovenië de marktleider in ongediertebestrijding voor goederen en cargo. Met de overname verstevigt Intreso zijn Europese leiderschap in zijn sector. Net als de merken Fumico en Descroes blijft DDD voortbestaan onder zijn eigen naam. Intreso-CEO Filip Herremans kadert de overname: “De Adriatische hub is erg belangrijk voor ons en DDD is een onmisbare speler in de regio. Ik kijk ernaar uit om de partnerschapsgeest verder te ontwikkelen, en om samen te werken binnen het hele Intreso-team en om DDD te ondersteunen in de volgende ontwikkelingsfase.” (ML)
BRANDEND SCHIP -
Het bulkschip ‘Almirantie Storni’, waarop op 4 december een lading boomstammen vuur vatte, is vorig zaterdag in de Zweedse havenstad Göteborg binnengevaren. Het ligt aangemeerd aan de kade waar de brandweer de bluswerken kan verderzetten, zo meldt Belga. De lading wordt uit het schip gehaald, zodat de brandweer de brandhaard beter kan bereiken. De oorzaak van de brand is nog onduidelijk. (KH)
BRAND HAVEN GENT -
Bij afvalverwerkend bedrijf Renewi in de haven van Gent (Desteldonk) brak zondagnamiddag een felle brand uit. De afvalbrand veroorzaakte een hevige rookontwikkeling omdat het ging om harde plastic. Omwonenden moesten hun ramen en deuren gesloten houden. Zondagavond was de brand onder controle na een interventie van Brandweerzone Centrum. (YDS)
GEZONKEN SCHIP -
In de buurt van het Chinese Yantai is zondag een vrachtschip gezonken, zo meldt Belga. Daarbij kwamen vier bemanningsleden om het leven. In totaal waren er veertien mensen aan boord. Drie konden al gered worden, zeven zijn nog vermist. Het schip zonk ’s nachts. De oorzaak is nog onbekend. (KH)
APENTRANSPORT -
Volgens Animal Rights Foundation zijn een aantal apen gestorven tijdens een vlucht van Volga-Dnepr Airlines van Ho Chi Minh in Vietnam naar Brussel. De apen zijn opgehaald door Aviapartner Holding nv en geïnspecteerd door het Animal Care & Inspection Centre in Zaventem. "De apen waren doodsbang en werden meer dan 24 uur lang opgesloten in het ruim te midden van hun uitwerpselen en urine”, meldde Jen Hochmuth, campagnecoördinator bij Animal Rights aan Belga. Brussels Airport wilde niet reageren. (MDV)