Door de vervroegde stopzetting van de AE2/Swan Service van het 2M Vessel Sharing Agreement van Maersk en MSC, verdwijnt zo’n 6,8% van de totale capaciteit tussen het Verre Oosten en Noord-Europa. Die rationalisatie zal slechts lichtjes getemperd worden door het feit dat enkele schepen van 19.000 teu uit de gestaakte dienst eenheden van 16.810 teu in andere loops zullen vervangen.
Met de capaciteitsreductie willen de 2M-partners vermijden dat de tarieven zouden instorten. Voorlopig zet de tarieferosie zich echter voort. Volgens de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) daalde het tarief tussen Shanghai en een basishaven als Antwerpen vorige week op de spotmarkt met 62 dollar naar 1.470 dollar per 40’ container.
De World Container Index (WCI) van Drewry maakte vorige week gewag van een gemiddeld tarief van 1.546 dollar/feu tussen Shanghai en Rotterdam. Dat is weliswaar 11% meer dan een jaar geleden, maar de Britse consultant verwacht verdere prijsdalingen.
Eastbound
Dat er in het Verre Oosten afvaarten geannuleerd worden, kan in Europa over enkele weken leiden tot plaatsgebrek op de schepen voor Europese export naar de Far East. Dat kan de tarieven doen stijgen. Het gemiddelde tarief vanuit Rotterdam naar Shanghai steeg vorige week overigens met 3% naar 967 dollar/feu.
Omdat de AE2/Swan Service van week 44 tot de tweede week van 2019 geen eastboundafvaarten zal bieden vanuit Antwerpen, zullen Maersk Line en MSC twee extra afvaarten bieden in week 44 en 48 met respectievelijk de ‘Maersk Horsburgh’ (15.262 teu) en de ‘Merete Maersk’ (18.340 teu). In de derde week wordt in de Scheldehaven de terugkeer van de AE2/Swan verwacht met een aanloop van de ‘MSC Sveva’ (19.224 teu). Dat laatste houdt in dat de dienst vanuit de Far East medio december hervat wordt.
Stefan Verberckmoes