Energie-efficiëntie is een must wanneer de bunkerkost meer dan 60% van de totale vrachtkost bedraagt, onderstreept Hånell.
De ceo en voorzitter van Stena Bulk geeft het voorbeeld van een suezmaxtanker van 160.000 dwt. Het bevrachtingstarief voor zo’n schip moet gemiddeld 40.000 dollar per dag bedragen om – rekening houdend met de huidige brandstofprijzen – een verhoging van de vaarsnelheid met 0,5 knoop haalbaar te maken, zegt hij. “Anders gezegd, de vrachten moeten verdubbelen om een slechts licht hogere snelheid te rechtvaardigen.”
Wat een reder wel kan doen, is schepen ontwerpen die minder brandstof verbruiken. Aanpassingen aan schroef, romp en voorsteven zijn een voorbeeld van hoe dat doel bereikt kan worden. Ook operationeel is het mogelijk om het energiebudget bij te sturen, voegt Erik Hånell daar aan toe. Bijvoorbeeld door voor elke reis van elk schip de optimale verhouding tussen vrachttarief en bunkerkost te bepalen en de snelheid daarop af te stemmen.
Dat soort ingrepen leverde Stena Bulk over de voorbije twaalf maanden een besparing van 65 miljoen Zweedse kroon of 7 miljoen euro op.