Maersk begon vorige week schepen van Rotterdam naar Vlaamse en Duitse havens af te leiden. Reden daarvoor was de ondermaatse productiviteit op de twee containerkades van APM Terminals op de Maasvlakte door werkonderbrekingen van het personeel. De hernieuwing van een afgelopen cao heeft er tot een sociaal conflict geleid.
Volgens Maersk Line draait de geautomatiseerde terminal op de Tweede Maasvlakte intussen weer normaal, maar worden de activiteiten bij APM Terminals 1 nog verstoord door langzaamaanacties. De megamax ‘MSC Ditte’ van 19.437 teu uit de AE2/Swan Service, die normaal gezien Rotterdam als eerste Europese loshaven heeft, zal de voor Nederland bestemde importlading nu op 14 oktober bij MPET aan het Deurganckdok komen lossen.
Dubbele aanloop
Deze containerreus zal een dubbele aanloop verrichten, want ook de geplande Antwerpse aanloop van 18 oktober om er te laden, wordt volgens het vaarschema behouden. Ook de eerste aanloop van de ‘Mette Maersk’ uit de AE1/Shogun Service bij APM Terminals 1 wordt geannuleerd. Het schip zal de Maasvlakte voorbijvaren en eerst Bremerhaven aanlopen. De importlading voor Rotterdam zal gelost worden tijdens de voorziene tweede aanloop daar op 18 oktober.
Intussen heeft Maersk Line ook al een logistieke oplossing uitgewerkt voor ladingen die in een andere haven werden gelost. De containers uit India en het Midden-Oosten die de ‘Maersk Gibraltar’ (10.010 teu) vorig weekend naar CSP Zeebrugge Terminals heeft gebracht, zullen in de kusthaven opgepikt worden door het feederschip ‘Aurora’ (foto) van BG Freight Line. Die lading zal pas op 15 oktober de eindbestemming Rotterdam bereiken.
Korte trip
De importlading uit het Verre Oosten die de ‘Marie Maersk’ (18.340 teu) in Wilhelmshaven heeft gelost, zal aan boord gaan van het schip ‘Wide Bravo’ (5.446 teu). Dat schip is op weg naar Noord-Europa en zal daar later deze maand de trans-Atlantische TA2/NEUATL2 Service van het 2M Vessel Sharing Agreement van Maersk en MSC vervoegen. Omdat dit schip in de buurt is, kan het nog snel een korte trip tussen Noord-Duitsland en de Benelux maken.
De ‘Wide Bravo’ wordt op 15 oktober in Wilhelmshaven verwacht en zal de voor Rotterdam bestemde lading vervolgens in Antwerpen komen lossen op 18 oktober. Aan de ontvangers van de containers zal gevraagd worden om die bij MPET aan het Deurganckdok (kaaien 1732-1742) te komen ophalen.
Stefan Verberckmoes