De Samra Midas groep die al de bulkrederij Korea Line controleert, richtte op 6 januari de nieuwe dochter SM Line op om de containerdiensten van het failliete Hanjin Shipping op de trans-Pacific voort te zetten.
De nieuwe Koreaanse carrier kocht van diverse schuldeisers van Hanjin niet alleen acht containerschepen van 6.655 teu, maar ook nog eens drie grotere boten van 8.586 teu. Op de tweedehands markt kocht SM Line ook nog eens twee zusterschepen van 5.936 teu van de Griekse rederij Technomar en vier andere eenheden met een capaciteit van 1.118 tot 4.253 teu.
Voor de eigen wekelijkse China Pacific Express Service vanuit Ningbo, Shanghai, Kwangyang en Busan naar Long Beach heeft de nieuwe carrier vijf eenheden van 6.655 teu nodig. De andere grote containerschepen worden in afwachting van de realisatie van het eigen expansieprogramma tijdelijk uitgecharterd. De drie eenheden van 6.655 teu die de Koreaanse carrier voorlopig nog niet zelf nodig heeft, varen momenteel bijvoorbeeld voor rekening van MSC als 'MSC Spain' (trans-Atlantic), 'MSC Kwangyang' en 'MSC Portugal'..
Chartermarkt
SM Line is niet alleen gestart met de uitbouw van een eigen armada, maar huurde op de chartermarkt ook al vijf schepen van 704 tot 1.550 teu voor intra-Aziatische diensten. De rederij startte in het Verre Oosten vier lijndiensten vanuit Korea naar Vietnam, Thailand, Noord-China en Japan. Het netwerk omvat intussen ook al twee lijnen naar India, waarvoor SM Line slots koopt bij andere carriers.
In de top honderd van ‘s werelds grootste containerrederijen is SM Line al opgerukt naar een 27ste plaats. Die positie dankt de rederij aan de capaciteit die ze zelf commercialiseert. Het gaat om vijftien schepen met een gezamenlijke capaciteit van net geen 63.000 teu. Dat cijfer houdt dus geen rekening met de capaciteit waarvan SM Line eigenaar is, maar die aan carriers als MSC, MOL en X-Press werd verhuurd.
De nieuwkomer is van plan om de vloot tegen het einde van dit jaar verder uit te breiden tot een dertigtal schepen, waardoor SM Line zich mogelijk dit jaar nog in de top twintig werkt. Op de twintigste plek in de ranglijst van containerrederijen staat momenteel de Chinese carrier Shandong International Transport uit Qingdao met een vlootcapaciteit van 103.334 teu.
Stefan Verberckmoes