Dat de tariefverhoging van begin september maar een pover succesje was, maakte al duidelijk dat het marktsentiment aan het omslaan is. Van de ongeveer 400 dollar per teu die de carriers vanaf 1 september extra wilden verdienen, bleek in de praktijk op de spotmarkt slechts 46 dollar haalbaar.
In de tweede week van de maand gingen de spottarieven volgens de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) weer met 74 dollar per teu naar beneden. Voor een 40’ container tussen Shanghai en Antwerpen wordt nu nog 2.110 dollar all-in betaald. Tussen de Far East en de Med was de netto tariefdaling dubbel zo groot (min 260 dollar/feu).
In de markt circuleren intussen alweer lagere tarieven voor de komende weken, wat wellicht te maken heeft met het feit dat de bezettingsgraad van de schepen wat is afgenomen en de rederijen daarom weer meer op spotlading azen in de hoop hun inkomsten per trip te maximaliseren.
Vorig jaar lukte het de carriers in het najaar niet meer om de zeevrachten op te krikken en was het wachten op de korte piek voor het Chinese Nieuwjaar voor een prijscorrectie. In 2015 valt het Chinese Nieuwjaar op donderdag 19 februari. Dit jaar was dat op 31 januari.