
Op een webinar van de Nationale Bank waarschuwde de CEO van de Antwerpse haven dat in 2023 de fysieke limieten van de Antwerpse containerterminals bereikt zullen zijn, terwijl het nieuwe getijdendok ten vroegste in 2028 zou kunnen openen.
Jacques Vandermeiren stond op het webinar van de Nationale Bank stil bij het dossier van de zoektocht naar extra containercapaciteit voor de Antwerpse haven. Twee weken geleden werd met een ‘Duplexdok’ een nieuwe piste voorgesteld in die zoektocht. Vandermeiren pleitte andermaal voor een snel traject richting een definitieve keuze voor een nieuw getijdendok.
De CEO wees erop dat met de huidige stand van zaken het nieuwe getijdendok in het beste geval pas in 2028 operationeel kan zijn. Volgens hem stelt dat de Antwerpse haven voor een groot probleem, omdat met de huidige groei in containervolumes de terminals hun fysieke limieten in 2023 zullen bereiken.
Sluizen
Vandermeiren opperde dat de haven in afwachting van de realisatie van het nieuwe getijdendok er dan maar moet aan denken om desnoods terug extra containercapaciteit achter de sluizen te zoeken. In de discussies over extra containercapaciteit is van de kant van de rederijen altijd gepleit om de uitbreiding voor de sluizen te zoeken omdat de containerschepen van vandaag niet meer voorbij die sluizen raken. “Containeroperaties achter de sluizen beantwoorden niet aan de vereisten van hedendaagse terminalactiviteiten”, klonk het al in augustus 2018.
Bart Timperman