Rederij ONE heeft sinds deze maand een containerdepot op Haven Genk. Lege containers van de rederij kunnen ingeleverd of opgepikt worden in de haven, die ze dan per lichter vervoerd van en naar de haven van Antwerpen.
ONE is al de zesde rederij die voor een depot in Haven Genk kiest. In oktober vorig jaar werd nog het depot voor MSC officieel in gebruik genomen. “Omwille van de congestie in en rond Antwerpen kiezen meer en meer bedrijven uit de regio en uit de buurlanden Nederland en Duitsland voor Haven Genk als inlandhub voor hun containertrafieken via de haven van Antwerpen”, zegt Heike Ulburghs, commercieel manager van Haven Genk.
Door de coronacrisis kreeg de haven de voorbije weken ook meer vragen van bedrijven om hun containers tijdelijk daar te kunnen stockeren.
Nieuwe trafieken
Voor de rederijen wordt de depotfunctie steeds belangrijker om de klanten meer intermodale transportopties te kunnen bieden, maar ook voor de terminal biedt het nieuwe opportuniteiten. “We zijn heel blij met deze nieuwe rederij op onze terminal. Een aantal klanten hebben al aangegeven dat ze hiervan gebruik zullen maken, ook voor nieuwe trafieken via onze terminal die momenteel nog over de weg gaan”, geeft Ulburghs aan.
ONE en Haven Genk werken al sinds eind vorig jaar samen op vraag van een gezamenlijke klant. Met de officiële opening van het depot kunnen expediteurs en verladers die containers verschepen met ONE, voortaan lege containers inleveren en oppikken in Haven Genk. In opdracht van de rederij worden ze dan door de terminaloperator per lichter naar en van de haven van Antwerpen vervoerd.
“Door een nieuw depot in Genk te openen, verminderen we verder onze CO2-voetafdruk, vermijden we congestie op de weg en het biedt onze klanten een duurzame intermodale oplossing”, zegt Robert Jan Brussaard, general manager Inland Operations en Procurement van ONE.
Uitbreiding
Doordat steeds meer bedrijven kiezen voor Haven Genk als inlandhub, wordt werk gemaakt van de uitbreiding van de capaciteit. Vorig jaar behandelde de haven meer dan 70.000 teu, 15.000 meer dan het jaar voordien. Op de concessie van 26 ha die Haven Genk verwierf op de voormalige Fordsite aan de overzijde van het Albertkanaal, wordt tegen 2022 een nieuwe containerterminal gerealiseerd. De containeractiviteiten van haven Genk verhuizen later voor 90% naar daar. De huidige containerterminal wordt dan vooral gebruikt voor bulkoverslag.
Koen Heinen