North Sea Port boekte in het eerste halfjaar van 2020 een goederenoverslag via zeevaart van 32,4 miljoen ton. Dat is een daling van 11,5%. De haven verwacht een licht herstel naar het einde van het jaar toe.
Waren de eerste zes maanden van 2019 nog goed voor 36,6 miljoen ton overslag via zeeschepen, dan was dat in dezelfde periode van dit jaar 4,2 miljoen ton minder. De dalende cijfers zitten in alle sectoren, uitgezonderd bij de containers. Vloeibare bulk daalde met 17,3% (1,8 miljoen ton), de droge bulk nam met 7,2% af (1,3 miljoen ton), roro kende een terugslag van 29% (0,5 miljoen ton) en breakbulk ging er 13% op achteruit (0,7 miljoen ton). De verliezen laten zich dus vooral in de overslag van bulkgoederen optekenen.
“Bij het begin van de coronacrisis haden we geschat dat we 11% minder goederenoverslag zouden kennen. Dat lijkt zich nu door te zetten. We verwachten het komende half jaar een verbetering”, zegt CEO Daan Schalck.
Harde tijden
“Het verlies is vergelijkbaar met dat van de havens van Zeebrugge en Antwerpen, al hebben we natuurlijk andere sectoren. Ook in een Europese context scoren we vrij goed. Op dit moment hebben staal en automotive het moeilijk. Ook de petroleumindustrie kent harde tijden door het gebrek aan luchtvaartbewegingen. Daar zijn voor de crisis grote stocks ingeslagen.”
De overslag van containers ging er wel 5,4% op vooruit. De coronacrisis liet zich vooral tijdens het tweede kwartaal zien, dat op 15,6 miljoen ton af klopte tegenover 18,7 miljoen ton in 2019. Dit maakt een verschil van 3,1 miljoen ton of een daling met 16,4%. Het eerste kwartaal van dit jaar kende nog een daling van 6,6%.
Binnenvaart
Voor binnenvaart noteerde North Sea Port deze eerste jaarhelft een overslag van 28 miljoen ton ten opzichte van 29,5 miljoen ton in 2019. Een daling van 5% (1,5 miljoen ton). Dat binnenvaart standhoudt, heeft te maken met de betere cijfers in het eerste kwartaal (+4,2%).
Erik De Troyer