In tegenstelling tot Maersk en MSC die in het kader van hun 2M Vessel Sharing Agreement al hun contracten met andere carriers hebben opgezegd, behouden CMA CGM, China Shipping en UASC een aantal slotwisselakkoorden met leden van de CKYHE Alliance.
Ocean Three zal vier wekelijke loops aanbieden tussen het Verre Oosten en Noord-Europa, wat evenveel is als nu. CMA CGM kondigde aan dat het zes diensten zal onderhouden omdat de bestaande overeenkomst met Evergreen om diens CES en CEM Services (FAL15 en FAL16) te gebruiken, wordt voortgezet. Ook UASC heeft gisteren bevestigd dat het meer dan vier diensten zal aanbieden.
Rotaties
Aan de rotaties van de bestaande diensten wordt opvallend weinig gesleuteld. De nieuwe FAL1 Service van Ocean Three is nagenoeg dezelfde als de bestaande FAL1 van CMA CGM. Alleen de aanloop van Bremerhaven verdwijnt omdat die Noord-Duitse haven nu nog wordt aangelopen op verzoek van de huidige partner MSC.
In de FAL3 Service worden Le Havre en Duinkerke op vraag van de Fransen de eerste twee loshavens ten koste van Felixstowe, dat echter wordt opgenomen in het vaarschema van de FAL2/AEX7/AEC8 van China Shipping en UASC. Voor de Belgische havens zijn er zoals gisteren gemeld geen veranderingen.
Intussen heeft Rodolphe Saadé van CMA CGM bevestigd dat de drie carriers nog dit jaar met Ocean Three willen starten. Er wordt op week 49 gemikt. Saadé verwacht geen problemen om een goedkeuring van de Federal Maritime Commission te krijgen omdat het marktaandeel van de alliantie op de trans-Pacific beperkt blijft tot zo’n 13%. Het aandeel tussen het Verre Oosten en Europa blijft met zo’n 20% ruim onder de door Brussel en Beijing gehanteerde kritische grens van 30%.