De zwaargewichten uit de scheepvaartindustrie investeren niet genoeg in het reduceren van hun CO2-uitstoot en dreigen zo de IMO-doelstelling van 50% reductie tegen 2050 niet te halen, waarschuwt de ngo CDP (vroeger bekend als Carbon Disclosure Project.) CDP hield de grootste spelers in de sector onder de loep en beoordeelde hun inspanningen om de CO2-uitstoot te verminderen. NYK en Maersk behoren tot de beste van de klas: zij zijn volgens CDP het meest voorbereid om zaken te doen in een omgeving waar lage CO2-uitstoot de norm is.
Zero emission
Voor anderen ziet het er slechter uit. Het schip mag de minst emissie-intensieve vorm van goederentransport zijn, de verwachte stijgingen in het internationale goederenverkeer moeten de industrie er volgens CDP toe nopen om meer te doen voor het terugdringen van de uitstoot. NYK krijgt goede punten omdat het op zoek gaat naar zero emission-schepen tegen 2050, Maersk en Norden pionieren met het gebruik van nieuwe biofuels.
Euronav:"Alleen Maersk is opener"
Euronav haalt als enige Belgische speler het lijstje, maar pas op de zestiende plaats (van achttien.) Op de website van CDP valt te lezen dat het bedrijf geen data aanleverde voor het opstellen van de ranking. Van de achttien in het lijstje vulden er overigens maar vijf de CDP-enquête in. "Teleurstellend dat CDP dit nu uitbrengt, terwijl we met hen samenwerken rond meer disclosure en een actieplan", laat Euronav weten via woordvoerder Brian Gallagher. "Zeker als je bedenkt dat alleen Maersk nog opener is dan wij als het over emissies gaat."
Geen wonderoplossingen
CDP heeft wel enkele aanbevelingen voor de sector: 'slow steaming' is slechts een tussenoplossing, net als het aanpassen van bestaande schepen door bijvoorbeeld efficiëntere propellers te monteren. Brandstoffen met lage uitstoot, die Maersk aan goede punten helpen in de ranking, zijn evenmin een mirakeloplossing, want onderontwikkeld. Lng heet dan weer een 'overgangsbrandstof te zijn. Ook wat de financiering van die innovaties betreft en de uitbouw van klimaatpanels binnen de raden van bestuur, is er volgens CDP nog veel werk aan de winkel bij de grootste scheepvaartbedrijven.
Michiel Leen