De Deense rederij kreeg de dienst twee jaar geleden in handen via een joint venture met Louis Dreyfus Armateurs, dat op het Westelijk Kanaal onder de naam LD Lines actief was. Vorig jaar werden op de route 480.000 lijnmeter vracht en 185.000 passagiers vervoerd, wat een omzet van ongeveer 22 miljoen euro opleverde.
De veerdienst wordt gestaakt omwille van tegenvallende financiële resultaten. Dat er volgend jaar strengere zwavelnormen van kracht worden, maakt een rendabele exploitatie helemaal onmogelijk.
DFDS Seaways zet op de route het ropax-schip ‘Seven Sisters’ in, die aan zijn eigenaar (Conseil Général de la Seine Maritime) zal teruggeleverd worden. De sluiting van de dienst en het ontslag van het lokale personeel zal twee miljoen euro kosten.
De roro-dienst van LD Lines tussen Le Havre en Portsmouth werd in oktober 2005 gestart als opvolger van een vroegere dienst van P&O Ferries. De Franse rederij zette toen de in België gebouwde ‘Norman Spirit’ (ex ‘Prins Filip’) in. Sinds vorig jaar is ook Brittany Ferries op de verbinding actief. Die Franse concurrent zet de ropax ‘Etretat’ in.