
De Franse rederij CMA CGM heeft dinsdag 29 juni haar laatste nieuwe recordschip uit een reeks van negen in ontvangst genomen. Voor de doopplechtigheid van de nagelnieuwe ‘CMA CGM Sorbonne’ (23.112 teu) vond de carrier een geknipte doopmeter.
Rodolphe Saadé, voorzitter en CEO van CMA CGM, nam vier jaar geleden als eerste grote containerreder de beslissing om megamaxschepen op lng te laten varen. Er werden in China negen nieuwe vlaggenschepen van 23.112 teu besteld, waarvan van de eerste in september vorig jaar in de vaart kwam als ‘CMA CGM Jacques Saade’. De keuze voor die scheepsnaam was een eerbetoon aan de in 2018 overleden oprichter van de carrier uit Marseille en vader van Rodolphe.
De acht andere zusterschepen kregen namen die verwijzen naar iconische plekken in de Franse hoofdstad: Champs Elysees, Palais Royal, Louvre, Montmartre, Trocadero, Rivoli en Concorde. Met de oplevering van de ‘CMA CGM Sorbonne’ is de reeks nu compleet.
Nieuwbouwprogramma
De nieuwste containerreus werd in China gedoopt door Jiang Dandan. Zij is niet alleen verbonden als dr. filosofie aan de universiteit Jiao-tong in Shanghai, maar ook aan Sorbonne Université in Parijs. Net als de acht zusterschepen gaat deze megamax nu varen in de FAL1 Service tussen het Verre Oosten en Noord-Europa, ook gekend als de NEU4 Service van de Ocean Alliance. De maidentrip start op 12 juli in Busan en in de tweede helft van augustus zal de 'CMA CGM Sorbonne' de eerste Europese rotatie afwerken met aanlopen in achtereenvolgens Marsaxlokk (Malta), Le Havre, Duinkerke, Wilhelmshaven, Hamburg en Rotterdam.
Dat alle bestelde megamaxschepen van 23.112 teu nu in dienst zijn, betekent geenszins het einde van CMA CGM’s nieuwbouwprogramma. De Franse carrier heeft nog 41 schepen in aanbouw, waaronder 31 neopanamaxschepen met een capaciteit van 13.000 tot 15.333 teu.
Stefan Verberckmoes