Vorige week zakten de tarieven onder de 1.500 dollar/feu. Volgens de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) werd er op de spotmarkt voor het vervoer van een 40’ container van Shanghai naar een Noord-Europese basishaven als Antwerpen gemiddeld 1.468 dollar gevraagd. Dat is 70 dollar of 4,6% minder dan de week ervoor.
De World Container Index (WCI) van Drewry geeft nu voor het traject Shanghai-Rotterdam een gemiddeld tarief van 1.451 dollar/feu aan. Dat is 84 dollar minder dan de week ervoor of een daling van 147 dollar in twee weken tijd. De spottarieven liggen nu 17% onder het niveau van eind september 2016.
Het is zeker niet zo dat de rederijen een nieuwe tarievenoorlog uitvechten. Ze slagen er wel niet in om de continue daling te stoppen. Ook op de trans-Pacific laat de SCFI overigens tariefdalingen zien: transporten van Shanghai naar de westkust van Noord-Amerika werden vorige week 102 dollar of 6,4% goedkoper. Richting oostkust van Noord-Amerika werd 2.105 dollar/feu betaald, wat 164 of 7,2% minder is.
Noord-zuidroutes
Op een aantal noord-zuidroutes waar de tarieven sinds juli al zwaarder gedaald zijn, blijven de spotvrachten ook in die neerwaartse spiraal zitten. De prijs voor een 40’ container van Shanghai naar Santos verminderde vorige week van 4.182 dollar per feu naar 3.772 dollar. Dat betekent dus een daling van 410 dollar of 9,8% in amper een week tijd.
Ondanks het feit dat er in de eerste helft van oktober heel wat afvaarten vanuit China geannuleerd zijn, lijken verdere tariefdalingen in deze vakantieperiode onvermijdelijk.
Toch zijn er voor de carriers ook een paar lichtpuntjes. Zo blijven de tarieven voor lading vanuit Noord-Europa naar China op niveau. Volgens de WCI wordt er tussen Rotterdam en Shanghai nu al enkele weken rond de 1.230 dollar/feu betaald. Dat is 95% meer dan een jaar geleden.
Stefan Verberckmoes