De Federal Maritime Commission (FMC) uit Washington wil strikter toezien op de activiteiten van 2M, de Ocean Alliance en THE Alliance. De alliantiepartners zullen bepaalde commerciële gegevens voortaan maandelijks moeten rapporteren.
Wanneer rederijen gezamenlijke diensten van en naar de Verenigde Staten onderhouden, moeten ze alle details van hun samenwerkingsakkoord aan de Federal Maritime Commission (FMC) voorleggen. Na de goedkeuring van het akkoord blijft de commissie de rederijen opvolgen. Ze moeten elk kwartaal bepaalde commercieel gevoelige gegevens rapporteren, die de commissie dan met andere marktinformatie vergelijkt om in te schatten of er sprake kan zijn van ongeoorloofd gedrag.
FMC-voorzitter Michael Khouri heeft gisteren aangekondigd dat de drie mega-allianties voortaan extra opgevolgd zullen worden, omdat zij het grootste potentieel hebben om de markt te verstoren. De commissie wil nu maandelijks confidentiële commerciële data ontvangen om de vinger dichter aan de pols te houden.
Khouri wil vermijden dat de kwaliteit van de dienstverlening van de carriers sterk zou dalen, of dat ze de tarieven kunstmatig zouden verhogen door onderlinge concurrentie uit te sluiten. Bij elk vermoeden van onregelmatigheden, zal de FMC de containerrederijen direct aanspreken. Khouri zegt dat de commissie indien nodig ook de mogelijkheid heeft om naar de rechtbank te stappen.
Stefan Verberckmoes