North Sea Port zag het hinterlandvervoer via binnenvaart in 2019 met 4% toenemen. Sinds de start van de metingen in 2018 klokt de fusiehaven daarmee af op een totaalpercentage van 58%.
Het is het tweede jaar op rij dat North Sea Port onderzoekt welke vervoersmiddelen bedrijven en rederijen in het havengebied gebruiken om goederen naar het achterland te leveren. In 2018 stelde North Sea Port vast dat 54% het binnenvaarttransport verkiest.
In de intermodale mix is het aandeel van vrachtwagens in 2019 afgenomen tot 28% (-2%). Het spoor klokt af op 10%. Dat is 1% meer dan in 2018. Het overbrengen van lading van een schip op een ander schip of vervoersmodus (transhipment) kreeg een kleine tik en zakte terug naar 4% (-3%).
Multimodale strategie
Al bij de start van de fusie op 1 januari 2018 uitte North Sea Port de ambitie om actief in te zetten op een ‘modal shift’ richting binnenvaart en spoor, in het bijzonder voor het vervoer van containers. "Met de toename van 4% op één jaar tijd wordt onze inzet op een groei naar duurzame vervoersmodi beloond met een stevige plaats in de Europese top van de zeehavens”, zegt CEO van North Sea Port, Daan Schalck.
Uit het jaarverslag bleek nog dat het Gentse deel van North Sea Port met 57 miljoen ton scheepvaartvolume in 2019 een vierde recordjaar op rij haalde. Die vooruitgang was te danken aan de binnenvaart met een recordvolume van 24,6 miljoen ton (+3,6%).
Seine-Schelde
“Het vervoer over de binnenwateren zal nog toenemen met de realisatie van het Seine-Scheldeproject. Daarmee kunnen binnenschepen met een laadvermogen van 4.500 ton tot in Parijs varen”, klinkt het in het persbericht van North Sea Port. "Inzake het spoor blijft de havengemeenschap ijveren voor een lijn tussen Vlissingen en Antwerpen en tussen Terneuzen en Zelzate."
North Sea Port noteerde het eerste halfjaar van 2020 een overslag van 28 miljoen ton ten opzichte van 29,5 miljoen ton in 2019. Dat is een daling van 5%. Dat de binnenvaart standhoudt, heeft te maken met de betere cijfers in het eerste kwartaal (+4,2%).
Julie Desmet