Veel werkloze containerschepen weer aan de slag

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
20220211 Navios Dorado Deurganckdok 10 oktober 2019
De ‘Navios Dorado’ van 4.250 teu © Stefan Verberckmoes

De grote containerrederijen zijn druk bezig om heel wat ongebruikte eigen tonnage weer in te zetten. De inactieve containervloot van de carriers is in amper twee weken tijd plots 30% kleiner geworden.

Volgens de veertiendaagse telling van de Franse consultant Alphaliner is de totale capaciteit van alle containerschepen van meer dan 500 teu, die tijdelijk buiten dienst zijn bij gebrek aan lading, gedaald van 512.664 teu in medio april naar 352.739 teu vorige week.

In die korte periode werd dus zo’n slordige 160.000 teu aan capaciteit gereactiveerd. Dat betekent dat de inactieve vloot nu 4,4% van de totale containervloot vertegenwoordigt, terwijl dat twee weken eerder nog 5,3% was.

Marktherstel

Het zijn vooral de grotere schepen van meer dan 7.500 of 12.500 teu die opnieuw aan de slag gaan omdat het ladingaanbod in China weer aantrekt. Dat betekent nog niet dat die schepen allemaal onmiddellijk gevuld kunnen worden, maar bevestigt wel dat de carriers geloven in een herstel van de lijnvaartmarkt na een uitermate zwak eerste kwartaal met weinig lading en dalende tarieven.

Het is normaal dat een deel van de containervloot af en toe even uit de vaart moet voor verplichte onderhouds- en controlebeurten. Momenteel bedraagt het aandeel van de schepen die in een droogdok of op een scheepswerf liggen in de totale inactieve vloot alweer 68%. Medio april was dat nog 61%. Dat betekent dus dat het percentage van schepen dat doelbewust uit de vaart wordt genomen omdat er onvoldoende ladingaanbod is, in twee weken is gedaald van 39 naar 32%.

Veel werkloze containerschepen weer aan de slag – Flows

Veel werkloze containerschepen weer aan de slag

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
20220211 Navios Dorado Deurganckdok 10 oktober 2019
De ‘Navios Dorado’ van 4.250 teu © Stefan Verberckmoes

De grote containerrederijen zijn druk bezig om heel wat ongebruikte eigen tonnage weer in te zetten. De inactieve containervloot van de carriers is in amper twee weken tijd plots 30% kleiner geworden.

Volgens de veertiendaagse telling van de Franse consultant Alphaliner is de totale capaciteit van alle containerschepen van meer dan 500 teu, die tijdelijk buiten dienst zijn bij gebrek aan lading, gedaald van 512.664 teu in medio april naar 352.739 teu vorige week.

In die korte periode werd dus zo’n slordige 160.000 teu aan capaciteit gereactiveerd. Dat betekent dat de inactieve vloot nu 4,4% van de totale containervloot vertegenwoordigt, terwijl dat twee weken eerder nog 5,3% was.

Marktherstel

Het zijn vooral de grotere schepen van meer dan 7.500 of 12.500 teu die opnieuw aan de slag gaan omdat het ladingaanbod in China weer aantrekt. Dat betekent nog niet dat die schepen allemaal onmiddellijk gevuld kunnen worden, maar bevestigt wel dat de carriers geloven in een herstel van de lijnvaartmarkt na een uitermate zwak eerste kwartaal met weinig lading en dalende tarieven.

Het is normaal dat een deel van de containervloot af en toe even uit de vaart moet voor verplichte onderhouds- en controlebeurten. Momenteel bedraagt het aandeel van de schepen die in een droogdok of op een scheepswerf liggen in de totale inactieve vloot alweer 68%. Medio april was dat nog 61%. Dat betekent dus dat het percentage van schepen dat doelbewust uit de vaart wordt genomen omdat er onvoldoende ladingaanbod is, in twee weken is gedaald van 39 naar 32%.