Rol van lijnvaartallianties vaak overschat

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'HMM Le Havre' (23.964 teu) bij aankomst in Hamburg op 28 september 2021
De ‘HMM Le Havre’ (23.964 teu) bij aankomst in Hamburg op 28 september 2021 © Stefan Verberckmoes

Beweringen dat de lijnvaartmarkt gedomineerd wordt door de drie grote allianties (2M, OCEAN Alliance en THE Alliance) zijn onterecht. De Franse consultant Alphaliner becijferde dat deze allianties 38,9% van de wereldwijde containervloot inzetten.

De negen rederijen die lid zijn van een van de drie grote allianties op de oost-westroutes, worden er vaak van beschuldigd de markt volledig te domineren met een gezamenlijk marktaandeel van zo’n 80%. Dat percentage wordt vaak gehekeld door politici of tegenstanders van samenwerking tussen de grote rederijen.

Maar deze negen rederijen zetten heel wat van hun tonnage in in andere diensten op noord-zuidroutes of in eigen solodiensten op oost-westtrades buiten alliantieverband om. MSC gebruikt bijvoorbeeld als grootste containerrederij ter wereld maar een kwart van de totale capaciteit om in diensten van de 2M-samenwerking met Maersk te varen. Voor die Deense partner bedraagt dat percentage 39%.

Oost-west

Dat laatste ligt erg dicht tegen het marktgemiddelde. Op dit ogenblik wordt 38,9% van alle containercapaciteit ingeschakeld voor alliantiediensten. Het percentage schommelt al vijf jaar lang tussen de 38 en 41% en zal aanzienlijk dalen wanneer MSC en Maersk hun 2M-partnership effectief stopzetten.

Omdat de mega-allianties alleen maar op oost-westroutes actief zijn, is hun rol daar uiteraard relatief veel groter. Ondanks het feit dat MSC zonder Maersk onlangs nog een eigen Dragon Service startte tussen het Verre Oosten en Zuid-Europa, zijn de diensten van 2M, OCEAN Alliance en THE Alliance tussen de Far East en Europe nog altijd goed voor 94% van het totale aanbod.

Nieuwkomers

Voor eventuele nieuwkomers is dat vaargebied moeilijk te betreden omdat je al snel een tiental containerreuzen nodig hebt om op gelijke schaal te concurreren met de ‘big boys’. Het was pas tijdens de COVID-19-pandemie dat er nieuwkomers op deze route verschenen omdat er te weinig schepen op de markt waren, waardoor de tarieven piekten en ook de exploitatie van kleinere tonnage lucratief werd.

Nu de markt genormaliseerd is, zijn de meeste nieuwkomers zoals China United Lines, Allseas of Ellerman City Liners alweer verdwenen en blijven alleen nog recent opgerichte carriers als Tailwind Shipping (Lidl) of Kalypso (Rifline) over.

PS8

Tussen Europa en Noord-Amerika vertegenwoordigen de drie mega-allianties maar 47% van het totale aanbod. Tussen Azië en Noord-Amerika is dat 81%. Onlangs verdween nog de PS8 Service van THE Alliance uit het alliantie-aanbod op de trans-Pacific. HMM zet de dienst gewoon onveranderd in eigen regie voort en ONE koopt nog slots, maar Hapag-Lloyd en Yang Ming doen niet meer mee.

Alphaliner merkt op dat alliantiepartners ondanks hun operationele samenwerking nog altijd concurrenten van elkaar blijven. Omdat ze dezelfde diensten aan dezelfde verladers verkopen, is de verleiding net iets groter om op prijs te concurreren wanneer de schepen niet volledig vol raken.

Rol van lijnvaartallianties vaak overschat – Flows

Rol van lijnvaartallianties vaak overschat

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'HMM Le Havre' (23.964 teu) bij aankomst in Hamburg op 28 september 2021
De ‘HMM Le Havre’ (23.964 teu) bij aankomst in Hamburg op 28 september 2021 © Stefan Verberckmoes

Beweringen dat de lijnvaartmarkt gedomineerd wordt door de drie grote allianties (2M, OCEAN Alliance en THE Alliance) zijn onterecht. De Franse consultant Alphaliner becijferde dat deze allianties 38,9% van de wereldwijde containervloot inzetten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees.

Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.

PARTICULIER
€325,00294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)
DOCENT
DOCENT 171,00 /jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels. Geschikt voor docenten in voltijdse dagopleidingen voor de logistieke sector.
PROFESSIONAL
348,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor consultants en zelfstandigen.
BEDRIJVEN
Vanaf €513,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met meerdere logins. Perfect voor organisaties met nood aan meerdere logins.
ZAKELIJK ABONNEMENT VOOR GROTE ONDERNEMINGEN
 
Als grote onderneming hebt u meer dan 6 logins nodig. We helpen u graag verder via een offerte op maat. Contacteer ons via abonnementen@flows.be.