MSC start Far East loop naar Antwerpen zonder Maersk

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
20220923 MSC GAIA bij MPET
De ‘MSC Gaia’ (13.798 teu) © Stefan Verberckmoes

Hoewel de 2M-samenwerking van MSC en Maersk pas begin 2025 afloopt, begint MSC nu alvast aan de uitbouw van een eigen netwerk met een eigen Far East loop vanuit China naar Antwerpen en de Baltic, waar Maersk traditioneel sterk staat.

De Antwerpse haven krijgt er binnenkort een Verre Oostendienst van MSC bij. De rederij uit Genève wekt de Swan Service terug tot leven. Dat was een 2M-dienst met Maersk die in april 2020 tijdens de eerste fase van de COVID-19-pandemie gestaakt werd bij gebrek aan voldoende lading.

De nieuwe Swan Service die op 9 juni een eerste afvaart uit China zal bieden, verschilt wel in veel opzichten van de vorige. Deze keer is MSC de enige partner en wordt het een snelle verbinding tussen China en MSC’s belangrijkste Europese hub in Antwerpen. Daarna varen de schepen door naar de Baltische havens Gdynia, Gdansk en Klaipeda. De Aziatische laadhavens worden Qingdao, Ningbo, Yantian en Tanjung Pelepas, waarna het linea recta naar Antwerpen gaat.

Silk

De AE10/Silk Service van 2M biedt nu al een directe link tussen China en Gdansk, maar voor Gdynia en Klaipeda wordt de nieuwe Swan Service de eerste rechtstreekse lijndienst van en naar de Far East. De rederij uit Genève was overigens ook de eerste om beide Baltische havens een directe verbinding met de Verenigde Staten te bezorgen via de in april 2022 opgestarte ‘Scan Baltic to USA’-dienst.

MSC heeft nog niet aangegeven welke tonnage er in de nieuwe Swandienst zal ingezet worden, maar het is alvast een teken aan de wand dat de ‘MSC Amsterdam’ (16.652 teu) op dinsdag 23 mei als extra schip uit de Far East in Antwerpen is aangekomen om nadien koers te zetten naar Gdansk. Intussen is ook de ‘MSC Aries’ (15.000 teu) vanuit het Verre Oosten onderweg naar Antwerpen (ETA 9 juni) voor een eigen MSC-afvaart waarbij de 2M-partner Maersk niet bij betrokken is.

Eigen houtje

De Swan Service is al de tweede gestaakte Far East loop van 2M die MSC op eigen houtje hervat. De rederij van de familie Aponte deed hetzelfde al met de Dragon Service tussen Azië en het Middellandse Zeegebied. De uitbouw van eigen diensten zonder Maersk naast die van 2M met Maersk, kaderen duidelijk in de voorbereiding van het tijdperk na 2M.

Die samenwerking zal uiterlijk begin 2025 verbroken worden. Met de start van de Swan Service geeft MSC nu al een duidelijk signaal dat het een directe dienst tussen het Verre Oosten en de Baltic wil behouden. Alle schepen van de AE10/Silk Service waarop MSC nu lading kan boeken, zijn boten van Maersk.

De komst van een extra Far East loop is a priori goed nieuws voor de MSC PSA European Terminal (MPET) aan het Deurganckdok, al zal de start van een directe verbinding tussen China, Gdynia en Klaipeda een impact hebben op de transhipmentvolumes.

MSC start Far East loop naar Antwerpen zonder Maersk – Flows

MSC start Far East loop naar Antwerpen zonder Maersk

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
20220923 MSC GAIA bij MPET
De ‘MSC Gaia’ (13.798 teu) © Stefan Verberckmoes

Hoewel de 2M-samenwerking van MSC en Maersk pas begin 2025 afloopt, begint MSC nu alvast aan de uitbouw van een eigen netwerk met een eigen Far East loop vanuit China naar Antwerpen en de Baltic, waar Maersk traditioneel sterk staat.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login