Vergroening scheepvaart komt pas vanaf 2030 (echt) op gang

Nieuws, Scheepvaart
Koen Heinen
Uitstoot scheepvaart
Uitstoot scheepvaart © ICS

DG Scheepvaart van FOD Mobiliteit bracht de Belgische maritieme cluster samen om informatie en good practices te delen over de transitie naar groene scheepvaart. Groene corridors zijn belangrijk om hierover ervaring op te doen.

Onder de noemer ‘Green shipping corridor event’ bracht het directoraat-generaal Scheepvaart van FOD Mobiliteit vorige week de Belgische stakeholders samen om informatie uit te wisselen en goede praktijken te delen.

Volgens DG Scheepvaart zetten Belgische reders en havens al concrete stappen om de transitie naar groene brandstoffen waar te maken, maar zullen ook andere stakeholders uit de sector vroeg of laat met die transitie in aanraking komen.

Uit een grafiek (zie afbeelding) van het Global Maritime Forum blijkt dat de transitie naar zero-emissie scheepvaart vanaf 2030 een steile S-curve zal volgen tot 2050. Daarom moet het hele ecosysteem nu voorbereid worden.

S-curve transitie naar zero-emissiescheepvaart
De transitie naar zero-emissiescheepvaart volgt vanaf 2030 een steile S-curve.

Green corridors

In november 2021 ondertekende minister van de Noordzee Vincent Van Quickenborne tijdens de klimaatconferentie COP26 de ‘Clydebank Declaration’. België engageert zich daarmee samen met 23 andere landen om zogenaamde Green Shipping Corridors te creëren. Tegen 2025 moeten er wereldwijd minstens 6 routes operationeel zijn. Tegen 2030 moet het aantal schepen per route en het aantal routes verder uitgebreid worden. DG Scheepvaart ondersteunt de Belgische havens, reders en andere stakeholders bij die transitie.

Volgens cijfers van het Global Maritiem Forum zijn er wereldwijd al meer dan twintig initiatieven voor groene corridors waarvan twaalf shortsea, zeven diepzee en twee nog in ontwikkeling.

Factoren die doorslaggevend zijn voor de selectie van een groene corridor zijn schaalgrootte, CO2-intensiteit, het zero-emissie-brandstofpotentieel, het type cargo, andere karakteristieken, het beleid en de stakeholders.

Koplopers

Belgische havens zijn al voortrekkers in het creëren van groene corridors. Zo sloegen Port of Antwerp-Bruges de handen in elkaar met Port of Montreal om een groene corridor te creëren over de Atlantische Oceaan.

North Sea Port ging een samenwerking aan met de Zweedse haven van Göteborg voor een Green Shipping Corridor.

De haven van Oostende bouwt dan weer het eerste waterstofbunkerstation ter wereld. De ‘Hydrocat 48’ van CMB.Tech, die bemanningen vervoert naar de windmolenparken op zee, zal de eerste klant zijn.

Ook bedrijven als Anglo Belgian Corporation en Exmar doen hun duit in het zakje met onderzoek naar en ontwikkeling van nieuwe technologieën die de scheepvaart verder kunnen verduurzamen. Zo ontwikkelde Exmar een CO2-carrier die opgevangen CO2 vervoert naar een plek waar het verwerkt kan worden.

Belgische bedrijven zijn ook in het buitenland actief op het vlak van onderzoek naar en de productie van groene brandstoffen. Zo zijn CMB.Tech en DEME betrokken bij de productie van groene waterstof in respectievelijk Namibië en Oman.

Juiste omgeving creëren

België wil een pionier zijn in een snelle decarbonisatie van de scheepvaart. Volgens DG Scheepvaart moeten daarvoor nog heel wat uitdagingen aangegaan worden en oplossingen gevonden worden. “Daarom is het belangrijk de juiste omgeving te creëren om de verschillende oplossingen en technologieën te testen. ‘Groene corridors’ bieden de juiste voorwaarden om de nodige ervaring over uitstootvrije brandstoffen op te bouwen. Daarom brengen we de Belgische maritieme cluster samen om hierover informatie uit te wisselen en goede praktijken te delen”, zegt Peter Claeyssens, directeur-generaal Scheepvaart.

Vergroening scheepvaart komt pas vanaf 2030 (echt) op gang – Flows

Vergroening scheepvaart komt pas vanaf 2030 (echt) op gang

Nieuws, Scheepvaart
Koen Heinen
Uitstoot scheepvaart
Uitstoot scheepvaart © ICS

DG Scheepvaart van FOD Mobiliteit bracht de Belgische maritieme cluster samen om informatie en good practices te delen over de transitie naar groene scheepvaart. Groene corridors zijn belangrijk om hierover ervaring op te doen.

Onder de noemer ‘Green shipping corridor event’ bracht het directoraat-generaal Scheepvaart van FOD Mobiliteit vorige week de Belgische stakeholders samen om informatie uit te wisselen en goede praktijken te delen.

Volgens DG Scheepvaart zetten Belgische reders en havens al concrete stappen om de transitie naar groene brandstoffen waar te maken, maar zullen ook andere stakeholders uit de sector vroeg of laat met die transitie in aanraking komen.

Uit een grafiek (zie afbeelding) van het Global Maritime Forum blijkt dat de transitie naar zero-emissie scheepvaart vanaf 2030 een steile S-curve zal volgen tot 2050. Daarom moet het hele ecosysteem nu voorbereid worden.

S-curve transitie naar zero-emissiescheepvaart
De transitie naar zero-emissiescheepvaart volgt vanaf 2030 een steile S-curve.

Green corridors

In november 2021 ondertekende minister van de Noordzee Vincent Van Quickenborne tijdens de klimaatconferentie COP26 de ‘Clydebank Declaration’. België engageert zich daarmee samen met 23 andere landen om zogenaamde Green Shipping Corridors te creëren. Tegen 2025 moeten er wereldwijd minstens 6 routes operationeel zijn. Tegen 2030 moet het aantal schepen per route en het aantal routes verder uitgebreid worden. DG Scheepvaart ondersteunt de Belgische havens, reders en andere stakeholders bij die transitie.

Volgens cijfers van het Global Maritiem Forum zijn er wereldwijd al meer dan twintig initiatieven voor groene corridors waarvan twaalf shortsea, zeven diepzee en twee nog in ontwikkeling.

Factoren die doorslaggevend zijn voor de selectie van een groene corridor zijn schaalgrootte, CO2-intensiteit, het zero-emissie-brandstofpotentieel, het type cargo, andere karakteristieken, het beleid en de stakeholders.

Koplopers

Belgische havens zijn al voortrekkers in het creëren van groene corridors. Zo sloegen Port of Antwerp-Bruges de handen in elkaar met Port of Montreal om een groene corridor te creëren over de Atlantische Oceaan.

North Sea Port ging een samenwerking aan met de Zweedse haven van Göteborg voor een Green Shipping Corridor.

De haven van Oostende bouwt dan weer het eerste waterstofbunkerstation ter wereld. De ‘Hydrocat 48’ van CMB.Tech, die bemanningen vervoert naar de windmolenparken op zee, zal de eerste klant zijn.

Ook bedrijven als Anglo Belgian Corporation en Exmar doen hun duit in het zakje met onderzoek naar en ontwikkeling van nieuwe technologieën die de scheepvaart verder kunnen verduurzamen. Zo ontwikkelde Exmar een CO2-carrier die opgevangen CO2 vervoert naar een plek waar het verwerkt kan worden.

Belgische bedrijven zijn ook in het buitenland actief op het vlak van onderzoek naar en de productie van groene brandstoffen. Zo zijn CMB.Tech en DEME betrokken bij de productie van groene waterstof in respectievelijk Namibië en Oman.

Juiste omgeving creëren

België wil een pionier zijn in een snelle decarbonisatie van de scheepvaart. Volgens DG Scheepvaart moeten daarvoor nog heel wat uitdagingen aangegaan worden en oplossingen gevonden worden. “Daarom is het belangrijk de juiste omgeving te creëren om de verschillende oplossingen en technologieën te testen. ‘Groene corridors’ bieden de juiste voorwaarden om de nodige ervaring over uitstootvrije brandstoffen op te bouwen. Daarom brengen we de Belgische maritieme cluster samen om hierover informatie uit te wisselen en goede praktijken te delen”, zegt Peter Claeyssens, directeur-generaal Scheepvaart.