OPINIE - Wat als … alle allianties uit elkaar zouden vallen?

Opinie, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'ONE Swan' (14.026 teu) uit de vloot van THE Alliance
De ‘ONE Swan’ (14.026) uit de vloot van THE Alliance © Stefan Verberckmoes

De Deense consultant Lars Jensen wist op de TPM23 Conference in Long Beach alle toehoorders te boeien met prognoses over het nakende einde van de OCEAN Alliance en een verwachte fusie tussen Hapag-Lloyd en ONE.

De Transpacific Maritime Conference (TPM) is een van de belangrijkste congressen in de lijnvaartsector. Tot de sprekers behoren behalve CEO’s van rederijen als MSC en ONE ook analisten van onder andere Alphaliner, Xeneta en Sea-Intelligence.

Op woensdag 1 maart werd de spits van de laatste congressdag afgebeten door de Deen Lars Jensen, die gevraagd werd naar zijn mening over hoe de lijnvaartsector zal evolueren. Jensen werkte geruime tijd bij Maesk waar hij de e-commercestrategie ontwikkelde en hij was in 2011 een van de oprichters van Sea-Intelligence. Intussen is hij als zelfstandig consultant actief met zijn eigen bedrijfje Vespucci Maritime.

Uiteenvallen

Volgens Jensen zal het einde van de 2M-samenwerking van MSC en Maersk leiden tot het uiteenvallen van alle grote allianties. Hij verwacht dat het einde van de OCEAN Alliance van CMA CGM, COSCO en Evergreen nog dit jaar zal aangekondigd worden, waarna ook het voortbestaan van THE Alliance in gevaar zou komen.

De Deen gelooft dat er tegen 2025 of 2026 een situatie zal ontstaan waarbij MSC marktleider is, die een pak groter is dan andere belangrijke carriers als Maersk, CMA CGM en COSCO. Indien Hapag-Lloyd als huidige nummer vijf concurrentieel wil blijven, heeft de Duitse rederij volgens Jensen geen andere optie dan te fuseren met ONE.

Zoektocht

Jensen ging ook in op Maersks zoektocht naar een nieuwe partner, waarbij hij COSCO en Evergreen bij voorbaat uitsloot. Een combinatie van Maersk met Hapag-Lloyd en ONE zou volgens hem niet werken, omdat de Deense carrier in zo’n constellatie te dominant zou zijn. “Het zou in Maersks belang zijn om een samenwerking met CMA CGM te bekijken”, vindt Jensen.

Met al deze speculaties wist de CEO van Vespucci Maritime de aandacht trekken, want voor havens en terminals kunnen eventuele wijzigingen in allianties grote gevolgen hebben. Anderzijds blijven het speculaties, die voor een deel al kunnen tegengesproken worden door de recente verklaringen van Maersk dat die rederij uit Kopenhagen niet opnieuw in een alliantie wil stappen.

Tijdbom

Jensen heeft uiteraard wel een punt wanneer hij zegt dat de spanningen binnen de OCEAN Alliance oplopen. Na een periode van stagnatie tijdens de COVID-19-pandemie, wil de Chinese rederij COSCO opnieuw een veel grotere rol in het containervervoer opeisen. Dat gebeurt net op het moment dat ook CMA CGM en Evergreen zeer grote orderboeken hebben.

Er moet ook geen tekening gemaakt worden bij de spanningen tussen China en Taiwan, die wel eens een tijdbom zouden kunnen zijn onder een alliantie waartoe zowel COSCO als de Taiwanese carrier Evergreen behoren. En tot slot is er ook nog het feit dat de OCEAN Alliance qua gezamenlijk marktaandeel op sommige vaargebieden nu al wel erg groot is geworden.

Fusies

Een eventuele fusie tussen Hapag-Lloyd en ONE kwam ooit al eens in Flows ter sprake. Beide carriers zijn beide groot geworden door tal van fusies. Hapag-Lloyd werkt bovendien al sinds de opkomst van de container in de jaren zeventig van vorige eeuw samen met NYK, de grootste aandeelhouder van ONE. Dat gebeurde eerst in het Trio-consortium en nadien in de Grand Alliance, G6 Alliance en nu dus THE Alliance.

Het is echter de vraag of beide partners niet de huidige formule van een alliantie willen behouden. Ook de kleinere partners HMM en Yang Ming zullen vragende partij zijn. Het einde van 2M heeft te maken met een verschil in strategie tussen MSC en Maersk, terwijl de spanningen binnen de OCEAN Alliance eerder geopolitiek van aard zijn. Dat ligt bij THE Alliance, de kleinste van de drie, toch anders. De ongezouten voorspellingen van Lars Jensen kunnen dus best toch met een tikkeltje zout geïnterpreteerd worden.

Wat als … alle allianties uit elkaar zouden vallen? – Flows

OPINIE - Wat als … alle allianties uit elkaar zouden vallen?

Opinie, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'ONE Swan' (14.026 teu) uit de vloot van THE Alliance
De ‘ONE Swan’ (14.026) uit de vloot van THE Alliance © Stefan Verberckmoes

De Deense consultant Lars Jensen wist op de TPM23 Conference in Long Beach alle toehoorders te boeien met prognoses over het nakende einde van de OCEAN Alliance en een verwachte fusie tussen Hapag-Lloyd en ONE.

De Transpacific Maritime Conference (TPM) is een van de belangrijkste congressen in de lijnvaartsector. Tot de sprekers behoren behalve CEO’s van rederijen als MSC en ONE ook analisten van onder andere Alphaliner, Xeneta en Sea-Intelligence.

Op woensdag 1 maart werd de spits van de laatste congressdag afgebeten door de Deen Lars Jensen, die gevraagd werd naar zijn mening over hoe de lijnvaartsector zal evolueren. Jensen werkte geruime tijd bij Maesk waar hij de e-commercestrategie ontwikkelde en hij was in 2011 een van de oprichters van Sea-Intelligence. Intussen is hij als zelfstandig consultant actief met zijn eigen bedrijfje Vespucci Maritime.

Uiteenvallen

Volgens Jensen zal het einde van de 2M-samenwerking van MSC en Maersk leiden tot het uiteenvallen van alle grote allianties. Hij verwacht dat het einde van de OCEAN Alliance van CMA CGM, COSCO en Evergreen nog dit jaar zal aangekondigd worden, waarna ook het voortbestaan van THE Alliance in gevaar zou komen.

De Deen gelooft dat er tegen 2025 of 2026 een situatie zal ontstaan waarbij MSC marktleider is, die een pak groter is dan andere belangrijke carriers als Maersk, CMA CGM en COSCO. Indien Hapag-Lloyd als huidige nummer vijf concurrentieel wil blijven, heeft de Duitse rederij volgens Jensen geen andere optie dan te fuseren met ONE.

Zoektocht

Jensen ging ook in op Maersks zoektocht naar een nieuwe partner, waarbij hij COSCO en Evergreen bij voorbaat uitsloot. Een combinatie van Maersk met Hapag-Lloyd en ONE zou volgens hem niet werken, omdat de Deense carrier in zo’n constellatie te dominant zou zijn. “Het zou in Maersks belang zijn om een samenwerking met CMA CGM te bekijken”, vindt Jensen.

Met al deze speculaties wist de CEO van Vespucci Maritime de aandacht trekken, want voor havens en terminals kunnen eventuele wijzigingen in allianties grote gevolgen hebben. Anderzijds blijven het speculaties, die voor een deel al kunnen tegengesproken worden door de recente verklaringen van Maersk dat die rederij uit Kopenhagen niet opnieuw in een alliantie wil stappen.

Tijdbom

Jensen heeft uiteraard wel een punt wanneer hij zegt dat de spanningen binnen de OCEAN Alliance oplopen. Na een periode van stagnatie tijdens de COVID-19-pandemie, wil de Chinese rederij COSCO opnieuw een veel grotere rol in het containervervoer opeisen. Dat gebeurt net op het moment dat ook CMA CGM en Evergreen zeer grote orderboeken hebben.

Er moet ook geen tekening gemaakt worden bij de spanningen tussen China en Taiwan, die wel eens een tijdbom zouden kunnen zijn onder een alliantie waartoe zowel COSCO als de Taiwanese carrier Evergreen behoren. En tot slot is er ook nog het feit dat de OCEAN Alliance qua gezamenlijk marktaandeel op sommige vaargebieden nu al wel erg groot is geworden.

Fusies

Een eventuele fusie tussen Hapag-Lloyd en ONE kwam ooit al eens in Flows ter sprake. Beide carriers zijn beide groot geworden door tal van fusies. Hapag-Lloyd werkt bovendien al sinds de opkomst van de container in de jaren zeventig van vorige eeuw samen met NYK, de grootste aandeelhouder van ONE. Dat gebeurde eerst in het Trio-consortium en nadien in de Grand Alliance, G6 Alliance en nu dus THE Alliance.

Het is echter de vraag of beide partners niet de huidige formule van een alliantie willen behouden. Ook de kleinere partners HMM en Yang Ming zullen vragende partij zijn. Het einde van 2M heeft te maken met een verschil in strategie tussen MSC en Maersk, terwijl de spanningen binnen de OCEAN Alliance eerder geopolitiek van aard zijn. Dat ligt bij THE Alliance, de kleinste van de drie, toch anders. De ongezouten voorspellingen van Lars Jensen kunnen dus best toch met een tikkeltje zout geïnterpreteerd worden.