Rederijen maken vrachtbrieven digitaal tegen 2030

Nieuws, Scheepvaart
Bart Meyvis
e-CMR (digitale vrachtbrief)
e-CMR (digitale vrachtbrief) © Philippe Van Dooren

Jaarlijks worden ongeveer 45 miljoen vrachtbrieven gebruikt, waarvan maar 1,2% digitaal is. Negen toonaangevende containerrederijen – waaronder Maersk, MSC, Hapag-Lloyd, CMA CGM en ONE – maken alle vrachtbrieven digitaal tegen 2030.

Maersk, MSC, Hapag-Lloyd, CMA CGM, ONE en vier andere rederijen bundelen de krachten om de vrachtbrief te digitaliseren. “Door af te stappen van papieren vrachtbrieven, kan 6,5 miljard dollar aan directe kosten worden bespaard en kan jaarlijks 30 à 40 miljard dollar aan wereldwijde handelsgroei worden gerealiseerd”, schrijft de onafhankelijke non-profitorganisatie Digital Container Shipping Association (DCSA) volgens nieuwsplatform ShippingWatch.

2030

De negen rederijen, die allemaal lid zijn van DCSA, verbinden zich ertoe om uiterlijk tegen 2030 uitsluitend elektronische vrachtbrieven te gebruiken volgens de DCSA-normen. DCSA voert de standaardisatieprojecten uit in samenwerking met vervoerders, hun klanten en technologiedeskundigen.

Vervoerders geven jaarlijks ongeveer 45 miljoen vrachtbrieven uit. Slechts 1,2% daarvan was in 2021 elektronisch. Handmatige, op papier gebaseerde processen zijn tijdrovend, duur en niet milieuvriendelijk voor de wereldwijde toeleveringsketens. Op papier gebaseerde processen zijn kwetsbaar voor mogelijke scheiding van fysieke documenten en ladingen. In een digitale omgeving is er een onmiddellijke en veilige dataflow, waardoor vertragingen en verspilling worden beperkt.

MSC

MSC is momenteel de grootste vervoerder ter wereld en maakt sinds 2015 deel uit van de 2M-alliantie met Maersk, de op een na grootste vervoerder ter wereld. Vorige maand kwamen de twee giganten overeen om de alliantie uiterlijk in 2025 op te heffen. De alliantie werd oorspronkelijk gevormd om scheepscapaciteit te delen. De samenwerking tussen MSC, Maersk en zeven extra vervoerders gaat wel onverminderd voort binnen DCSA.

“Ik ben verheugd dat rederijen deze grote stap naar papierloze handel zetten. Onze industrie moet de digitalisering versnellen om de scheepvaart efficiënter en veiliger te maken en voor een betere ervaring te zorgen bij onze klanten”, zegt MSC CEO Søren Toft.

Normalisatie

Na twee tumultueuze jaren voor de containermarkt, waarin de pandemie de vraag naar containers de hoogte injoeg en de vrachtprijzen, winsten en volumes tot het uiterste dreef, keert de markt terug naar een normaal niveau. Als gevolg daarvan hebben verschillende vervoerders, waaronder Maersk, aangekondigd meer nadruk te willen leggen op de kosten en de efficiëntie te verhogen. De focus op het verder uitrollen van de electronic bill of lading (e-BL) past in die context.

Rederijen maken vrachtbrieven digitaal tegen 2030 – Flows

Rederijen maken vrachtbrieven digitaal tegen 2030

Nieuws, Scheepvaart
Bart Meyvis
e-CMR (digitale vrachtbrief)
e-CMR (digitale vrachtbrief) © Philippe Van Dooren

Jaarlijks worden ongeveer 45 miljoen vrachtbrieven gebruikt, waarvan maar 1,2% digitaal is. Negen toonaangevende containerrederijen – waaronder Maersk, MSC, Hapag-Lloyd, CMA CGM en ONE – maken alle vrachtbrieven digitaal tegen 2030.

Maersk, MSC, Hapag-Lloyd, CMA CGM, ONE en vier andere rederijen bundelen de krachten om de vrachtbrief te digitaliseren. “Door af te stappen van papieren vrachtbrieven, kan 6,5 miljard dollar aan directe kosten worden bespaard en kan jaarlijks 30 à 40 miljard dollar aan wereldwijde handelsgroei worden gerealiseerd”, schrijft de onafhankelijke non-profitorganisatie Digital Container Shipping Association (DCSA) volgens nieuwsplatform ShippingWatch.

2030

De negen rederijen, die allemaal lid zijn van DCSA, verbinden zich ertoe om uiterlijk tegen 2030 uitsluitend elektronische vrachtbrieven te gebruiken volgens de DCSA-normen. DCSA voert de standaardisatieprojecten uit in samenwerking met vervoerders, hun klanten en technologiedeskundigen.

Vervoerders geven jaarlijks ongeveer 45 miljoen vrachtbrieven uit. Slechts 1,2% daarvan was in 2021 elektronisch. Handmatige, op papier gebaseerde processen zijn tijdrovend, duur en niet milieuvriendelijk voor de wereldwijde toeleveringsketens. Op papier gebaseerde processen zijn kwetsbaar voor mogelijke scheiding van fysieke documenten en ladingen. In een digitale omgeving is er een onmiddellijke en veilige dataflow, waardoor vertragingen en verspilling worden beperkt.

MSC

MSC is momenteel de grootste vervoerder ter wereld en maakt sinds 2015 deel uit van de 2M-alliantie met Maersk, de op een na grootste vervoerder ter wereld. Vorige maand kwamen de twee giganten overeen om de alliantie uiterlijk in 2025 op te heffen. De alliantie werd oorspronkelijk gevormd om scheepscapaciteit te delen. De samenwerking tussen MSC, Maersk en zeven extra vervoerders gaat wel onverminderd voort binnen DCSA.

“Ik ben verheugd dat rederijen deze grote stap naar papierloze handel zetten. Onze industrie moet de digitalisering versnellen om de scheepvaart efficiënter en veiliger te maken en voor een betere ervaring te zorgen bij onze klanten”, zegt MSC CEO Søren Toft.

Normalisatie

Na twee tumultueuze jaren voor de containermarkt, waarin de pandemie de vraag naar containers de hoogte injoeg en de vrachtprijzen, winsten en volumes tot het uiterste dreef, keert de markt terug naar een normaal niveau. Als gevolg daarvan hebben verschillende vervoerders, waaronder Maersk, aangekondigd meer nadruk te willen leggen op de kosten en de efficiëntie te verhogen. De focus op het verder uitrollen van de electronic bill of lading (e-BL) past in die context.