CMB.TECH ontwikkelt grote motoren op ammoniak voor nieuwe bulkcarriers

Nieuws, Scheepvaart
Julie Desmet
Bulkschip van CMB aangedreven door ammoniak
Bulkschip van CMB aangedreven door ammoniak © CMB

Het Antwerpse CMB.TECH en het Zwitserse maritieme energiebedrijf WinGD combineren hun expertise in koolstofvrije brandstoftechnologie. Beide bedrijven werken samen aan een vloot van nieuwe bulkschepen aangedreven door ammoniak.

CMB.TECH, de technologie- en ontwikkelingsafdeling van de Belgische scheepvaartgroep CMB en WinGD (Winterthur Gas & Diesel) hebben een overeenkomst ondertekend over de ontwikkeling van tweeslagmotoren op ammoniak. CMB.TECH en WinGD willen de ‘dual-fuel X72DF-motor’ installeren op een reeks van tien drogebulkschepen met een draagvermogen van 210.000 dwt. Ze zullen in 2025 en 2026 op een Chinese scheepswerf worden gebouwd. De nieuwbouwschepen zullen dienst doen voor Bocimar, de drogebulkdochter van CMB.

Primeur

Beide partners geloven dat ammoniak een zeer belangrijke rol kan spelen in de decarbonisatie van de maritieme industrie. De reeks grote bulkschepen die worden aangedreven door de ammoniakmotoren van WinGD, zal de eerste reeks in haar soort zijn.

Ammoniaktechnologie

“We geloven dat ammoniak de meest veelbelovende koolstofvrije brandstof is voor diepzeeschepen”, zegt Alexander Saverys, CEO van CMB. “Het is de bedoeling dat onze drogebulkschepen, containerschepen en chemicaliëntankers worden uitgerust met dual-fuel ammoniak-dieselmotoren. De samenwerking met WinGD bij de ontwikkeling van de eerste op ammoniak aangedreven tweeslagmotoren voor onze vloot, is een baanbrekend samenwerkingsproject op weg naar emissievrije scheepvaart.”

CMB

Het Antwerpse CMB bezit en exploiteert 150 zeeschepen in droge bulk (Bocimar), containervervoer (Delphis), chemicaliëntankers (Bochem) en Crew Transfer Vessels (Windcat). CMB heeft kantoren in Tokio, Singapore, Hong Kong, Duitsland, UK, en Nederland.

CMB.TECH biedt naast ammoniak ook waterstofbrandstof aan zijn klanten aan, hetzij door eigen productie, hetzij door bevoorrading bij derdenproducenten.

CMB.TECH ontwikkelt grote motoren op ammoniak voor nieuwe bulkcarriers – Flows

CMB.TECH ontwikkelt grote motoren op ammoniak voor nieuwe bulkcarriers

Nieuws, Scheepvaart
Julie Desmet
Bulkschip van CMB aangedreven door ammoniak
Bulkschip van CMB aangedreven door ammoniak © CMB

Het Antwerpse CMB.TECH en het Zwitserse maritieme energiebedrijf WinGD combineren hun expertise in koolstofvrije brandstoftechnologie. Beide bedrijven werken samen aan een vloot van nieuwe bulkschepen aangedreven door ammoniak.

CMB.TECH, de technologie- en ontwikkelingsafdeling van de Belgische scheepvaartgroep CMB en WinGD (Winterthur Gas & Diesel) hebben een overeenkomst ondertekend over de ontwikkeling van tweeslagmotoren op ammoniak. CMB.TECH en WinGD willen de ‘dual-fuel X72DF-motor’ installeren op een reeks van tien drogebulkschepen met een draagvermogen van 210.000 dwt. Ze zullen in 2025 en 2026 op een Chinese scheepswerf worden gebouwd. De nieuwbouwschepen zullen dienst doen voor Bocimar, de drogebulkdochter van CMB.

Primeur

Beide partners geloven dat ammoniak een zeer belangrijke rol kan spelen in de decarbonisatie van de maritieme industrie. De reeks grote bulkschepen die worden aangedreven door de ammoniakmotoren van WinGD, zal de eerste reeks in haar soort zijn.

Ammoniaktechnologie

“We geloven dat ammoniak de meest veelbelovende koolstofvrije brandstof is voor diepzeeschepen”, zegt Alexander Saverys, CEO van CMB. “Het is de bedoeling dat onze drogebulkschepen, containerschepen en chemicaliëntankers worden uitgerust met dual-fuel ammoniak-dieselmotoren. De samenwerking met WinGD bij de ontwikkeling van de eerste op ammoniak aangedreven tweeslagmotoren voor onze vloot, is een baanbrekend samenwerkingsproject op weg naar emissievrije scheepvaart.”

CMB

Het Antwerpse CMB bezit en exploiteert 150 zeeschepen in droge bulk (Bocimar), containervervoer (Delphis), chemicaliëntankers (Bochem) en Crew Transfer Vessels (Windcat). CMB heeft kantoren in Tokio, Singapore, Hong Kong, Duitsland, UK, en Nederland.

CMB.TECH biedt naast ammoniak ook waterstofbrandstof aan zijn klanten aan, hetzij door eigen productie, hetzij door bevoorrading bij derdenproducenten.