Congestie wurgt terminals: “Zelfs auto’s in containers blijven staan”

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Auto in container bij CSP Zeebrugge
Auto’s in containers bij CSP Zeebrugge © CSP Zeebrugge Facebook

De congestie op de autoterminals in Zeebrugge en Antwerpen is zo mogelijk nog dwingender geworden. En er is geen beterschap in zicht door aanzwellende toevoer van elektrische wagens uit Azië en Amerika. Er is een tekort aan oppervlakte en schepen.

In de herfst sloegen de autoterminals alarm over de ongeziene congestie. Nu de winter aanbreekt, is de situatie zo mogelijk nog erger geworden. “De situatie is helaas niet verbeterd, integendeel”, zegt managing director Marc Adriansens van International Car Operators (ICO), de grootse autobehandelaar ter wereld met terminals in Zeebrugge en Antwerpen. “Alle terminals staan vol, er zijn schepen onderweg met lading die de constructeurs nog vóór het jaareinde willen aanleveren en talrijke chauffeurs beginnen hun kerstverlof te nemen.”

“We leiden meerdere schepen af naar andere havens zoals Rotterdam, Amsterdam, Vlissingen of Le Havre. Maar ook daar staat zowat alles vol, het is een algemeen probleem. Als er steeds meer wagens bijkomen dan er weggaan, dan stopt het op een bepaald ogenblik. Wij geven nu prioriteit aan onze vaste klanten en bekijken de situatie van dag tot dag. Het is lastig om tegen nieuwe aanvragen ‘neen’ te moeten zeggen maar we kunnen op dit moment niet anders.”

Ferries optrommelen

Niet alleen voor stockage aan land maar ook voor transport over zee is er een gebrek aan capaciteit. “Bijna alle deepsea-operatoren zijn weg naar de Chinese markt, evenals heel wat shortsea-operatoren die deepseaschepen in charter hadden. Daardoor is er minder shortsea afvoercapaciteit. Een bijkomend gevolg van de verminderde frequentie van exportdiensten, is dat exportladingen uit grotere loten bestaan, waardoor je zowel op het schip als op de terminal meer plaats nodig hebt”, zegt Adriansens.

Vorige week huurde Peugeot een ropax van Corsica Ferries in voor het transport van 650 wagens tussen Fos-sur-Mer (Middellandse-Zee) en Le Havre. Krijgen we aan onze autokaaien binnenkort ook ferry’s te zien? “Daarmee counteren ze voor spotlading het tekort aan trucks en shortsea. Maar ik zie dat hier niet gebeuren. Wat wel sterk toeneemt, is autovervoer in containerschepen. Bij CSP Zeebrugge komen veel wagens voor ons binnen maar door onvoldoende beschikbaar wegtransport, moeten die zelfs al op de containerterminal in containers gestockeerd blijven.”

Alleen nog in Zweden

Adriansens verwacht geen beterschap. “Het zal zeer druk blijven met het verhogen van de volumes van elektrische wagens uit de Verenigde Staten, China en Japan. Bijvoorbeeld de koers van de Japanse yen is gedaald van 100 naar 140 voor 1 euro, waardoor ze zeer competitief de Europese markt kunnen bedienen. Tijdens de recente handelsmissie naar Japan spraken alle merken zeer hoge verwachten voor volumes uit.”

CEO Yves Delarivière van Antwerp Europa Terminal (AET) bevestigt de trends. “Ook onze congestie blijft voortduren. We konden naar Vlissingen uitwijken maar ook daar staat intussen alles vol. De enige plek in Europa waar nog plaats lijkt te zijn, is Wallhamn in Zweden. Alle andere havens en inlandse compounds zijn verzadigd.”

Café kan té vol zitten

Na nieuwjaar ziet ook Delarivière de congestie niet oplossen, en hij kijkt zelfs naar de ruimere context. “Wij worden nu geconfronteerd met een gelijkaardige problematiek als de containersector tien jaar geleden. Het is voor een cafébaas leuk wanneer het café vol zit, maar niet als het zodanig uit de hand loopt dat je de klanten moet teleurstellen omdat je ze niet tijdig kunt bedienen.”

“De toenemende grootte van de batches stelt iedereen voor capaciteitsproblemen. Met de opkomst van de elektrische wagens zal dat niet verbeteren, integendeel: dat zal voor nóg grotere ladingen zorgen. Er is voor de nabije toekomst helaas weinig goeds te zien.”

Congestie wurgt terminals: “Zelfs auto’s in containers blijven staan” – Flows

Congestie wurgt terminals: “Zelfs auto’s in containers blijven staan”

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Auto in container bij CSP Zeebrugge
Auto’s in containers bij CSP Zeebrugge © CSP Zeebrugge Facebook

De congestie op de autoterminals in Zeebrugge en Antwerpen is zo mogelijk nog dwingender geworden. En er is geen beterschap in zicht door aanzwellende toevoer van elektrische wagens uit Azië en Amerika. Er is een tekort aan oppervlakte en schepen.

In de herfst sloegen de autoterminals alarm over de ongeziene congestie. Nu de winter aanbreekt, is de situatie zo mogelijk nog erger geworden. “De situatie is helaas niet verbeterd, integendeel”, zegt managing director Marc Adriansens van International Car Operators (ICO), de grootse autobehandelaar ter wereld met terminals in Zeebrugge en Antwerpen. “Alle terminals staan vol, er zijn schepen onderweg met lading die de constructeurs nog vóór het jaareinde willen aanleveren en talrijke chauffeurs beginnen hun kerstverlof te nemen.”

“We leiden meerdere schepen af naar andere havens zoals Rotterdam, Amsterdam, Vlissingen of Le Havre. Maar ook daar staat zowat alles vol, het is een algemeen probleem. Als er steeds meer wagens bijkomen dan er weggaan, dan stopt het op een bepaald ogenblik. Wij geven nu prioriteit aan onze vaste klanten en bekijken de situatie van dag tot dag. Het is lastig om tegen nieuwe aanvragen ‘neen’ te moeten zeggen maar we kunnen op dit moment niet anders.”

Ferries optrommelen

Niet alleen voor stockage aan land maar ook voor transport over zee is er een gebrek aan capaciteit. “Bijna alle deepsea-operatoren zijn weg naar de Chinese markt, evenals heel wat shortsea-operatoren die deepseaschepen in charter hadden. Daardoor is er minder shortsea afvoercapaciteit. Een bijkomend gevolg van de verminderde frequentie van exportdiensten, is dat exportladingen uit grotere loten bestaan, waardoor je zowel op het schip als op de terminal meer plaats nodig hebt”, zegt Adriansens.

Vorige week huurde Peugeot een ropax van Corsica Ferries in voor het transport van 650 wagens tussen Fos-sur-Mer (Middellandse-Zee) en Le Havre. Krijgen we aan onze autokaaien binnenkort ook ferry’s te zien? “Daarmee counteren ze voor spotlading het tekort aan trucks en shortsea. Maar ik zie dat hier niet gebeuren. Wat wel sterk toeneemt, is autovervoer in containerschepen. Bij CSP Zeebrugge komen veel wagens voor ons binnen maar door onvoldoende beschikbaar wegtransport, moeten die zelfs al op de containerterminal in containers gestockeerd blijven.”

Alleen nog in Zweden

Adriansens verwacht geen beterschap. “Het zal zeer druk blijven met het verhogen van de volumes van elektrische wagens uit de Verenigde Staten, China en Japan. Bijvoorbeeld de koers van de Japanse yen is gedaald van 100 naar 140 voor 1 euro, waardoor ze zeer competitief de Europese markt kunnen bedienen. Tijdens de recente handelsmissie naar Japan spraken alle merken zeer hoge verwachten voor volumes uit.”

CEO Yves Delarivière van Antwerp Europa Terminal (AET) bevestigt de trends. “Ook onze congestie blijft voortduren. We konden naar Vlissingen uitwijken maar ook daar staat intussen alles vol. De enige plek in Europa waar nog plaats lijkt te zijn, is Wallhamn in Zweden. Alle andere havens en inlandse compounds zijn verzadigd.”

Café kan té vol zitten

Na nieuwjaar ziet ook Delarivière de congestie niet oplossen, en hij kijkt zelfs naar de ruimere context. “Wij worden nu geconfronteerd met een gelijkaardige problematiek als de containersector tien jaar geleden. Het is voor een cafébaas leuk wanneer het café vol zit, maar niet als het zodanig uit de hand loopt dat je de klanten moet teleurstellen omdat je ze niet tijdig kunt bedienen.”

“De toenemende grootte van de batches stelt iedereen voor capaciteitsproblemen. Met de opkomst van de elektrische wagens zal dat niet verbeteren, integendeel: dat zal voor nóg grotere ladingen zorgen. Er is voor de nabije toekomst helaas weinig goeds te zien.”