Maar liefst tien schepen aan de ketting, oudste geval naar droogdok

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
'Timgad' naar Antwerpen
‘Timgad’ van Gent naar droogdok Antwerpen © MarineTraffic

De teller van schepen aan de ketting in België staat sinds woensdag 23 november op tien. Mogelijk is er na de pandemie een inhaalbeweging van de controles. De oudste detentie ‘Timgad’ verhuisde gisteren na veertien maanden in Gent naar een Antwerps droogdok.

In het Churchilldok in Antwerpen werd woensdag 23 november de general cargo carrier ‘Project A’ aan de ketting gelegd. Dit gebeurde nauwelijks enkele dagen na het vastleggen in Antwerpen van de bulkschepen ‘Occitan Listrac’ op donderdag 17 november in het Vijfde Havendok en ‘Hanton Trader III’ op vrijdag 19 november in het Vrasenedok. Eveneens in Antwerpen kamperen al sinds 8 november general cargo carrier ‘CS Flourish’ in het Leopolddok en sinds 28 oktober bulkschip ‘Asali’ in het Amerikadok.

Daarmee komt de teller van huidige detenties in België op tien. Sinds september liggen de algemene vrachtschepen ‘Manisa Silvana’ op het Kanaal Brussel-Schelde in Willebroek en ‘Rise’ in het Vijfde Havendok in Antwerpen vast. In het Alphonse Sifferdok in Gent ligt nog altijd de ‘Lowlands Mimosa’ waarvan in juni de lading schroot dagenlang brandde. In het Leopolddok in Antwerpen ligt sinds februari dit jaar het multipurposeschip ‘Sedrata’.

Naar droogdok

Van de oudste en tiende detentie in de rij is er eindelijk goed nieuws. De ‘Timgad’ voer gisteren woensdag 23 november van het Alphonse Sifferdok in Gent, waar het general-cargoschip al sinds 6 september 2021 wegens zware inbreuken vastlag, naar droogdok M10 in Antwerpen. Wellicht wordt het daar eerstdaags hersteld.

Met uitzondering van de ‘Lowlands Mimosa’, die met een ladingbrand kampte, lijkt dit op een golf van schepen met structurele inbreuken. Bij de FOD Mobiliteit en Vervoer kreeg de redactie nog geen concrete toelichting bij de oorzaken. In havenkringen kon de redactie vernemen dat er sinds de pandemie een inhaalbeweging in de controles zou zijn.