Euro Nordic verscheept kranen van Katoen Natie naar Spaanse Alicante

Nieuws, Scheepvaart
Julie Desmet
Port of Antwerp-Bruges lading ccontainerkranen Katoen Natie door Euro Nordic
Euro Nordic leidt lading containerkranen Katoen Natie aan boord van ‘Vestvind’ in goede banen. © Euro Nordic/Antwerp Towage

De scheepsagentuur Euro Nordic Agencies Belgium laadde twee volledig gemonteerde containerkranen van Katoen Natie aan boord van het general cargo-schip ‘Vestvind’. De kranen werden verkocht aan een Spaanse goederenbehandelaar in Alicante.

Het zwareladingschip ‘Vestvind’ van de rederij United Wind Logistics meerde op 23 oktober 2022 af aan Kaai 1235 van Katoen Natie in de Antwerpse haven. Het schip vaart onder Portugese vlag, is 130 meter lang en heeft een draagvermogen van 10.238 dwt (deadweight tonnage).
“We hebben in samenwerking met onze inhouse expeditieafdeling ‘Europe Cargo’ het dek voorbereid en de eerste kraan op 27 oktober geladen”, vertelt Michael D’haemer, general manager van Euro Nordic Agencies Belgium. “Op 28 oktober hebben we de tweede kraan met behulp van SPMT-trailers (self propelled modular transporters) op het schip gereden. De ‘Vestvind’ moest daarvoor met zijn achterschip tegen de kade in het Vrasenedok afmeren.”

65,5 meter hoog

De twee ship-to-shorekranen (STS), die elk 650 ton wegen, waren in bezit van de logistieke reus Katoen Natie, de groep van Fernand Huts. Het bedrijf heeft het duo verkocht aan een Spaanse goederenbehandelaar in de haven van Alicante. “De ‘Vestvind’ wordt vooral ingezet voor het transport van windturbines, maar kan allerlei soorten zware en grote lading aan”, vertelt D’haemer. “Het is de eerste keer dat we containerkranen verschepen. In het verleden hebben we al heel wat ervaring opgedaan in het transport van mobiele kranen zoals Gottwald- en Liebherr-kranen. De afstand van de waterlijn tot de top van de STS-kraan (of de ‘doorvaarthoogte’) bedroeg maar liefst 65,5 meter, wat vrij uitzonderlijk is. De lading bedroeg in totaal 1.750 ton.”

Nautische voorrang

Op 29 oktober was de mv ‘Vestvind’ klaar voor vertrek, maar moest het schip tot 10 november blijven liggen om in goede weersomstandigheden uit te varen. Het schip werd veilig naar buiten begeleid door Fairplay Towage Group en Multraship Towage & Salvage. Noatum Logistics stond in voor de lashing van de lading. “We hebben ook een goede samenwerking gehad met Port of Antwerp-Bruges”, zegt hij. “Het verkeer  werd in het Vrasenedok op de route stilgelegd. Ook genoten we een exclusieve schutting in de Kieldrechtsluis en het Deurganckdok.”

De ‘Vestvind’ ligt in Falmouth Bay in het Verenigd Koninkrijk en heeft als eindbestemming Alicante aan de Middellandse Zee.

Tanksector

Euro Nordic Agencies Belgium/Europe Cargo is gevestigd in de Cadixstraat in Antwerpen en is lokale agent voor onder meer de Duitse rederij United Heavy Lift (UHL) en carriers met vooral chemicaliëntankers in de vloot. Het Antwerpse kantoor behandelt alle aanlopen van de Belgische havens. Het kantoor in Ridderkerk staat in voor de operaties in de Nederlandse havens.