DG Scheepvaart onderzoekt oorzaak hoge aantal schepen aan de ketting

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Scheepskettingen
Scheepskettingen © Pixabay

De federale dienst DG Scheepvaart voert een onderzoek naar de diepere oorzaak van het hoge aantal schepen dat aan de ketting ligt. In de Belgische havens zijn op dit moment maar liefst tien vaartuigen geblokkeerd wegens technische onvolkomenheden.

De teller van vrachtschepen aan de ketting in Belgische havens stond deze week op tien, na de detentie van de ‘Project A’ in Antwerpen op woensdag 23 november. Intussen werd in de loop van donderdag bulkschip ‘Asali’ in Antwerpen vrijgegeven, maar diezelfde dag al vloog in Hemiksem de tanker ‘Saver 3’ aan de kant.

In het overzicht op Flows.be gisteren suggereerde een bron in havenkringen als mogelijke oorzaak voor het grote aantal detenties een eventuele inhaalbeweging na de pandemie. “Dat klopt niet, DG Scheepvaart heeft ook tijdens de coronaperiode maximaal ingezet op inspecties”, verduidelijkt woordvoerder Thomas De Spiegelaere van FOD Mobiliteit en Vervoer. “Daarom was er in die zin geen inhaalbeweging te doen.”

Technische redenen

Dat maakt de stijging des te opmerkelijker. “De verandering in het aantal detenties is ook onze inspectiedienst niet ontgaan. Onze mensen gaan nu verder onderzoeken wat mogelijke verklaringen kunnen zijn. Op basis van ruwe data is het gevaarlijk om nu al verregaande conclusies te bepalen”, zeg De Spiegelaere.

Wellicht het zwaarste geval is de ‘Lowlands Mimosa’, die na de zware brand van een lading schroot structurele schade opliep. “Ook alle andere huidige detenties zijn omwille van technische redenen. Bij de zogenaamde ‘suspended inspectie’ wordt aan de erkende classificatieorganisaties (RO of recognised organisation) gevraagd om een volledige survey te doen. Een schip kan pas vrijgegeven worden wanneer het aan de toepasselijke internationale wetgeving voldoet.”