Container Trends 2022: “Alleen data-uitwisseling kan congestie keren”

Reportage, Havens
Julie Desmet
Flows Container Trends panelgesprek
Flows Container Trends panelgesprek © FREEWHEEL productions

Alle schakels in de containerketen waren het er tijdens het Flows-event ‘Container Trends’ over eens dat data-uitwisseling de enige weg is om uit de congestie te geraken. Maar dat blijkt niet zo evident, omdat ook de verlader mee aan boord moet.

Gastspreker Stefan Verberckmoes, senior shipping analyst bij Alphaliner en Flows-redacteur lijnvaart (uiterst links in panel), mocht de spits afbijten van het ‘Flows Container Trends’ evenement op donderdag 17 november 2022 in Hof ter delft in Ekeren. Onder de noemer ‘Lijnvaart: van totale chaos naar harde landing’ deelde hij zijn inzichten over de lijnvaartmarkt. “We kampten de voorbije twee jaar met een disproportionele situatie waarin rederijen recordwinsten boekten op een moment dat ze niet genoeg afvaarten konden bieden en de vertragingen compleet uit de hand liepen. Dit geeft stof tot nadenken”, vertelt hij. “Hoe kunnen we de complete chaos in de toekomst vermijden? Wat kan er beter wat betreft de hoge ‘dwell times’ op de terminals?”, stelde hij zich de vraag. “Een slechte doorstroom van lading was het grote pijnpunt.”

Inefficiënties

‘Every crisis is an opportunity’. In het panelgesprek werd duidelijk dat de opstart van een uniform digitaal platform een sterke oplossing kan bieden. “Digitalisatie heeft ons in het opzicht van thuiswerken enorm geholpen om de crisis te overleven, maar we hebben niet alle informatie om te weten waar een container naartoe moet voor die aankomt”, vertelt Michel Marstboom (CEO Maersk Belgium) (uiterst rechts). “Die informatie is wijdverspreid niet toegankelijk, wat inefficiënties creëert zowel voor de schepen als op de terminals.”

Vragende partij

Kurt Joosen (General Manager, Joosen Group) (tweede van links in panel): “We zijn als wegvervoerder vragende partij om een platform op te zetten met realtime data over de ETA’s (estimated time of arrival) van de schepen en de closing hieraan gekoppeld. We krijgen geen nieuwe closing binnen wanneer de ETA van het schip verandert. We willen niet achteraf het deksel op de neus krijgen als we een closing niet halen. De vraag is: ‘Wie zal die data aanleveren? De terminals? De rederijen?'”

“We weten exact welke container waar op de weg naartoe moet, en weten dan ook heel goed waar de container op de terminal heen moet”, benadrukt Joosen. “Als wij die data kunnen aanleveren op een simpele manier, graag. Dat willen we zeker doen. We kunnen zelf data geven, maar willen ook data krijgen.”

Opdrachtgever

Voor Olivier de Smedt (General Manager WeBarge) (derde van rechts) is dit zeer herkenbaar. “We moeten onze binnenvaartschepen 48 uur op voorhand aanmelden. In die tijd gebeurt er veel. We moeten van onze opdrachtgever onze aankomst aanhouden. Het is dan ook beter dat alles transparant zichtbaar is en we kunnen inspelen op verandering.”

“Bij de opdrachtgever verandert er niet veel. Die blijft druk op ons allemaal leggen”, zegt Dirk Van den Bosch (CEO, DP World Antwerp) (tweede van rechts). “We moeten de opdrachtgever (de verlader) ergens ook ‘opvoeden’. De tijden zijn veranderd.” “Ik treed Dirk hierin bij”, pikt Marstboom in. “We hebben nood aan een mindshift. De haven van Antwerpen kan alleen maar groeien door efficiënter te werken want bijkomende capaciteit zal er nauwelijks zijn. Daar hebben we alle partijen voor nodig.”

Uniformiteit

Niettemin worden er al heel wat inspanningen geleverd. “We hebben veel met de haven van Hamburg gecommuniceerd en gecheckt of de schepen effectief zouden vertrekken en bij ons zouden aanmeren. We hebben onze planning hiernaar aangepast. Ook hebben we met onze klanten, de rederijen, minstens twee keer per week naar de planning gekeken”, vertelt Van den Bosch. “De ETA Terminal tool van Port of Antwerp-Bruges en NxtPort biedt alvast opportuniteiten in de actieve monitoring van ETA’s”, pikt Harold Kunst (CEO MPET) (midden foto) in. “De sleutel ligt in datasharing. Pas door uniformiteit en standaardisatie na te streven, kunnen we samen grote stappen vooruit zetten.”