Ambitie Maersk: “Kwart van onze vloot vaart groen tegen 2030”

Nieuws, Scheepvaart
Julie Desmet
20220621 Soren Skou, CEO van Maersk
Søren Skou © Maersk

De Deense rederij Maersk wil in 2030 een kwart van haar zeevracht aan boord van groene schepen vervoeren. De koolstofuitstoot moet worden gehalveerd ten opzichte van het niveau van 2020. Dat bleek uit de groene transformatieplannen van Maersk.

Het topmanagement van Maersk presenteerde op dinsdag 22 november 2022 zijn ESG (environmental, social en governance)-strategie aan beleggers voor. Daaruit bleek dat de groep tegen 2040 CO2-neutraal wil zijn. De oceaanactiviteiten van Maersk moeten in 2030 al voor minstens 25% uit groene brandstoffen bestaan. “Het risico om niets te doen en achter te blijven is er een die we niet gaan lopen”, zei CEO Søren Skou.

Helder

Hij benadrukte dat, toen Maersk nog maar een paar jaar geleden begon met het plannen van de overgang naar groene energie, het niet duidelijk was of de benodigde technologie daarvoor beschikbaar zou zijn en of de overgang op commerciële voorwaarden zou kunnen plaatsvinden. Skou zegt nu: “Het technologische pad is nu wel duidelijk en een commercieel pad tekent zich af.”

Groene methanol

Maersk heeft al negentien containerschepen besteld die ontworpen zijn om te varen op methanol, de alternatieve brandstof waaraan het bedrijf tot 2030 de voorkeur geeft. De bouw van de schepen zal een uitdaging zijn, maar volgens Maersk niet onmogelijk. “De grootste uitdaging zal zijn om voldoende aanvoer van groene brandstoffen veilig te stellen”, klinkt het.

Om de toekomstige levering van groene methanol te garanderen, is Maersk partnerschappen aangegaan met acht verschillende partners (waaronder energiebedrijven), die de brandstof zullen leveren aan de komende vloot van de containerlijn.

5 miljoen ton

Om de doelstelling te halen om tegen 2030 een vierde van het goederenvervoer groen te laten verlopen, heeft Maersk 5 miljoen ton groene brandstoffen nodig. De tot dusver acht partnerschappen van Maersk zullen in 2025 en 2026 1,5 miljoen ton groene methanol moeten dekken.

Op langere termijn verwacht Maersk dat groene ammoniak een aantrekkelijk alternatief wordt voor methanol. Het bedrijf verwacht in 2024 zijn eerste schip op groene ammoniak te bestellen.

Concurrentie

Ook MSC zet volop in op duurzaamheid en plaatste recent grote orders, net zoals COSCO groene schepen bijbestelt. De Chinezen onderhandelen naar verluidt over de bouw van een reeks van zes megamaxschepen van ruim 23.000 teu, die zouden uitgerust worden met een dual-fuelmotor om op methanol te kunnen varen.