Windcat Workboats bouwt zes extra waterstofschepen

Nieuws, Scheepvaart
Bart Meyvis
20220927 - Hydrocat 48
Hydrocat 48 © Windcat Workboats

Windcat Workboats en CMB.TECH stelden enkele maanden terug de lancering van de Hydrocat 48 CTV (crew transport vessel) voor. De komende twee jaar mogen ze samen met partners nog eens zes additionele waterstofaangedreven schepen gaan bouwen. 

De Hydrocat is de eerste waterstofaangedreven CTV die beide bedrijven lieten bouwen om medewerkers naar bijvoorbeeld windparken en olieplatformen te brengen. Samen met haar joint-venturepartners TSM uit Frankrijk en FRS uit Duitsland zullen er nu zes bijkomende waterstofaangedreven schepen gebouwd worden voor 2024. Elk jaar zullen er twee schepen opgeleverd worden. 

Managing director, Willem van der Wel van Windcat Workboats: “Ik ben trots op deze aankondiging, die onze inzet voor een snelle vermindering van de emissies van offshorewindschepen benadrukt. De investering die we doen, geeft onze klanten in korte tijd toegang tot meer waterstofschepen. Dat zal hen helpen hun eigen klimaatdoelstellingen te bereiken. We zijn actief in gesprek met waterstofproducenten, klanten, havenautoriteiten en klassenbureaus om waterstofbrandstof direct beschikbaar te maken voor gebruik.”

Verbeterd rompontwerp

De technologie vermindert het traditionele brandstofverbruik met meer dan 50%. Door onder andere een verbeterd rompontwerp van het 27 meter lange schip en de waterstofmotor, is de Hydrocat een schip dat uitblinkt in prestaties, veiligheid en comfort. Bovendien zijn de geluidsniveaus bij maximale snelheid teruggebracht tot extreem lage waarden (65dB) voor extra comfort door het passagiersgedeelte te scheiden van de hoofdstructuur. 

Dubbele waterstofcapaciteit

Tussen nu en 2024 zullen er jaarlijks twee schepen opgeleverd worden. De laatste twee schepen die in 2024 zullen opgeleverd worden hebben een lengte van 27 meter en beschikken over een dubbele waterstofcapaciteit ten opzichte van de schepen die worden opgeleverd in 2022 en 2023.