Ook tweede Lidl-boot naar Antwerpen

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
20220902 TALASSA Tailwind arrival Koper
De ‘Talassa’ (5.527 teu) van Tailwind bij aankomst in Koper © Luka Koper

Hapag-Lloyd zal opnieuw de beschikbare capaciteit op een schip van Lidl-dochter Tailwind gebruiken om lege containers naar China terug te sturen. Het levert PSA’s Noordzee Terminal vandaag 2 september alweer een extra aanloop op.

Tailwind Shipping Lines zet vier schepen met een capaciteit van 2.751 tot 5.527 teu in tussen China en Europa om eigen lading voor de supermarktketens Lidl en Kaufland te vervoeren. De Schwarz Group in het Duitse Neckarsulm heeft met Tailwind een eigen rederij opgericht, omdat de grote carriers het voorbije jaar onvoldoende plaats voor de lading voor Lidl en Kaufland konden bieden.

De nieuwe Panda Service van Tailwind verbindt Taicang (nabij Shanghai), Ningbo en Dachan Bay (Shenzhen) met Koper, Barcelona en Rotterdam. Hoewel Antwerpen a priori geen vaste aanloophaven is, kwam het eerste schip uit de Panda Service wel al uitzonderlijk naar de Scheldehaven om er een grote hoeveelheid containers van Hapag-Lloyd op te pikken.

Kaai 901

Net als die ‘Wiking’ (4.957 teu) komt nu ook het tweede schip uit de Panda Service vandaag 2 september naar PSA’s Noordzee Terminal om er aan kaai 901 lege boxen op te pikken voor een verscheping naar Ningbo. Het gaat om een aanloop van Tailwinds tweedehands gekochte ‘Talassa’ (5.527 teu), die op 20 augustus in Koper arriveerde (zie foto) met een lading van blauwe Tailwind-containers en intussen aan de terugreis naar China begonnen is.