Hapag-Lloyd waarschuwt voor valse e-mails

Nieuws, Scheepvaart
Julie Desmet
20220516 Hapag-Lloyd aan Europa Terminal
Twee schepen van Hapag-Lloyd aan de Europa Terminal in Antwerpen © Herman Croenen

De Duitse rederij Hapag-Lloyd waarschuwt haar klanten voor pogingen tot fraude. Via valse e-mails hebben criminelen de afgelopen weken geprobeerd toegang te krijgen tot bankgegevens of klanten geld te laten overmaken.

“In de afgelopen weken hebben we een duidelijke toename gezien van het aantal e-mails die worden verstuurd zogezegd uit naam van Hapag-Lloyd”, schrijft de vervoerder in een waarschuwingsbericht aan zijn klanten.

Nieuwe bankgegevens 

De fraudeurs sturen e-mails die afkomstig lijken te zijn van een Hapag-Lloyd-medewerker en ze zeggen dat er nieuwe betalingsgegevens zijn met onder meer gewijzigde bankrekeningnummers. Volgens Hapag-Lloyd vragen de criminelen aan klanten om vervolgens resterende bedragen over te maken naar die vermeende nieuwe bankrekeningen.

Kopie handtekening

“De fraudeurs gebruiken vaak een kopie van de handtekening van Hapag-Lloyd om geloofwaardig over te komen”, schrijft het bedrijf. Hapag-Lloyd geeft het volgende als voorbeeld van een valse e-mail: ‘eva.ng.hlag@hotmail.com’ (nep) in tegenstelling tot een echt e-mailadres van het bedrijf zoals ‘eva.ng@hlag.com’.

De carrier dringt er bij klanten op aan om alleen de betalingsinformatie te gebruiken die blijkt uit de originele Hapag-Lloyd-factuur en om in geval van twijfel contact op te nemen met de lokale kantoren van het bedrijf.

Antwerpen

In Antwerpen zijn er nog geen gevallen gerapporteerd van internetfraude of ‘phishing’. “We hebben geen notie van cases in België, maar het is en blijft een veelvoorkomend feit. We zien het dan ook als onze plicht om bewustwording te creëren”, vertelt Tom Demolder, managing director van Hapag-Lloyd Benelux.

“Het is een wereldwijd probleem dat wordt gecoördineerd door ons complianceteam en de IT-afdeling in het hoofdkantoor in Hamburg. Ze hebben gemerkt dat er de laatste tijd steeds meer valse e-mails worden uitgestuurd. Ik weet niet in welke landen er meer ‘cases’ zouden zijn dan in andere, maar we achten het correct om dit aan al onze klanten wereldwijd te berichten.”