Alexander Saverys: “Ik sta open voor compromis”

Nieuws, Scheepvaart
Julie Desmet
Alexander Saverys
Alexander Saverys © CMB

De Antwerpse scheepvaartfamilie Saverys heeft geen vertrouwen in een fusie tussen de tankerrederijen Frontline en Euronav, tenzij er een compromis wordt bereikt. “Dat is de enige oplossing”, zegt Alexander Saverys. 

Het is intussen bekend dat de redersfamilie Saverys, die grootaandeelhouder is van de Antwerpse olietankerrederij Euronav, zich verzet tegen een fusie tussen Euronav en het door de scheepvaartmagnaat John Fredriksen gecontroleerde Frontline. CMB is van mening dat een fusie Euronav tegenhoudt in de realisatie van de groene energietransitie

Two to tango

Volgens Alexander Saverys, CEO van CMB, is er op dit moment geen zicht op een definitieve fusie tenzij er een compromis wordt bereikt. “Ik ben bereid tot een compromis om verder te gaan. Maar, ‘it takes two to tango’,” zegt hij in een interview met ShippingWatch, waarbij hij benadrukt dat CMB veel geduld heeft. 

Geen fusie zonder steun

De scheepvaartgroep heeft als grootaandeelhouder aanzienlijke macht met betrekking tot de mogelijkheid van een fusie. “Mijn mening is niet veranderd. Geloven wij dat de twee bedrijven zullen fuseren? Nee, want ze kunnen niet fuseren zonder onze steun. Dat is een feit,” zegt Saverys. “Ik heb er niettemin vertrouwen in dat we uiteindelijk een oplossing zullen vinden.”

Onder een dak

Zowel CMB als Euronav werken in hetzelfde gebouw aan de Gerlachekaai 20 in Antwerpen. “De relatie tussen CMB en Euronav is zeer goed”, benadrukt hij aan Flows. “We zijn ‘on speaking terms’ met iedereen. Het zijn allemaal collega’s van ons. Het is niet omdat wij een andere visie over de strategie hebben dan het management (ref. Hugo De Stoop, CEO van Euronav, red.), dat wij niet met elkaar zouden kunnen praten. Maar, we blijven ervan overtuigd dat een overname door Frontline een slecht idee is. Dit gezegd zijnde zullen wij blijven zoeken naar oplossingen.”

Een mogelijke fusie tussen de twee bedrijven zal ’s werelds grootste exploitant van ruwe olietankers opleveren, met ongeveer 150 tankschepen. Volgens Lars H. Barstad, CEO van Frontline, ligt de fusie op schema en wordt er gewerkt aan een overnamebod. 

Ruilverhouding

Niettemin zijn er onzekerheden. Meer dan 75% van de aandeelhouders van Euronav moet namelijk bereid zijn de aandelen te ruilen om de fusie door te voeren. De twee fuserende partijen zijn overeengekomen dat één aandeel Euronav de houder recht geeft op 1,45 aandelen Frontline in de gefuseerde onderneming.

CMB heeft eerder zijn bezorgdheid geuit over deze specifieke ruilverhouding. “Er zijn nog steeds geen details kenbaar gemaakt over de relatieve waardering van beide bedrijven. Daarom kunnen we ons niet uitspreken over de vraag of de ruilverhouding van 1,45, waarde creëert voor de aandeelhouders van Euronav. We geloven dat er een risico bestaat dat het overnamebod de aandeelhouders van Euronav financieel verwatert”, meldde CMB in juli 2022.

Goed geprobeerd

We vroegen Alexander Saverys wat nu juist de eisen zijn die CMB op tafel wil leggen om tot een compromis te komen. Daar heerst nog onduidelijkheid over. “Goed geprobeerd, maar dit kan ik niet aan je neus hangen”, grapt hij. “Het gaat om gevoelige informatie die ik voorlopig moeilijk kan meedelen.”