Antwerp Underwater Solutions brengt eerste schip in de vaart

Nieuws, Scheepvaart
Bart Meyvis
20220822 - De 'Flag Alpha' van Antwerp Underwater Solutions
De ‘Flag Alpha’ van Antwerp Underwater Solutions © Antwerp Underwater Solutions

De ‘Flag Alpha’, het eerste schip van Antwerp Underwater Solutions (AUS) uit Temse, is afgelopen weekend voor het eerst ingezet. Dankzij dat schip kunnen de duikers van AUS hun werkzaamheden optimaal uitvoeren in en rond de Antwerpse haven.

Hans Cuylits, managing director van AUS: “De Flag Alpha is een proefproject. Tot voor kort gingen we naar al onze oproepen met bestelwagens, maar het drukke verkeer en het feit dat we ter plaatse toch ook vaak ruimte, comfort en materiaal missen, maakt van de ‘Flag Alpha’ een interessant alternatief. Bovendien bevinden onze klanten zich ook op het water, wat ter plaatse komen toch makkelijker maakt”, zegt Cuylits.

Decompressietank

Cuylits: “Vaak zitten we voor een opdracht langere tijd ergens ter plaatse. Aan boord van ons schip hebben we onder andere sanitaire voorzieningen, slaapplaatsen en een keuken. Voor onze duikers is dit schip een echte upgrade. Bovendien is de ‘Flag Alpha’ uitgerust met een kraan en een decompressietank, zo verliezen we geen tijd. Die decompressietank hebben we niet bij elke opdracht nodig, maar ze moet wel binnen de twee uur aanwezig zijn wanneer blijkt dat we diep moeten duiken. Nu hebben we ze altijd bij. De ‘Flag Alpha’ is een honderd jaar oud schip en we zullen het daarom alleen inzetten in Antwerpen en omgeving. Maar niets sluit uit dat we in de toekomst verder kijken als het een succesvol project blijkt te zijn”, zegt Cuylits.

Autobanden

“In de binnenvaart durf ik gerust zeggen dat we een van de grootste spelers zijn. Alles wat anderen boven water doen, kunnen wij onder water. De vaakst voorkomende problemen zijn touwen, autobanden, stukken hout of dekzeilen die vast komen te zitten in de schroeven van binnenschepen. Die verwijderen wij dan met behulp van duikers. In de zeevaart worden we dan weer vaak gevraagd voor het polijsten van schroeven en het onder water lassen of branden. Wat veel mensen niet weten, is dat we ook onder water kunnen schilderen, met elektriciteit lassen of met cement werken. We hebben een twaalftal duikers in dienst en hebben freelanceduikers die we kunnen inschakelen bij piekmomenten”, alsnog Cuylits.

Veiligheid

“Mensen denken vaak dat onze duikers een gevaarlijk beroep uitoefenen. Eigenlijk is het gevaarlijkste moment voor onze duikers wanneer ze van en naar hun werk rijden. De veiligheid van onze mensen staat op nummer één. Wij volgen dezelfde VCA-certificering als een petrochemisch bedrijf. Niet omdat we daartoe verplicht zijn, maar omdat ik wil dat onze mensen onder veilige omstandigheden kunnen werken. Zo bestaat een duikploeg bij ons altijd uit drie personen: één duiker onder water en twee personen die boven water aan het werk zijn. Het duiken is bovendien slechts een onderdeel van onze job. Onze duikers moeten erg allround zijn en daardoor duurt het toch makkelijk een jaar of drie voor een duiker volledig opgeleid is”, besluit Cuylits.