‘MSC Shannon’ naar Antwerpen na brand in machinekamer

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Zondagochtend 7 november brak er brand uit in de machinekamer van het schip ‘MSC Shannon’. De brand werd geblust en het schip ligt momenteel in Zuid-Finland voor anker. MSC wil het schip nu naar Antwerpen sturen, maar het is nog niet duidelijk hoe.

De brand brak uit toen de ‘MSC Shannon’ (3.005 teu) langs de Finse kust voer op weg van Sint-Petersburg naar Le Havre. De Finse kustwacht ontving op zondag 7 november om 02.00 uur een noodmelding van het schip en startte meteen een grote reddingsactie, waarbij twee helikopters en twee patrouilleboten werden ingeschakeld.

De 24-koppige bemanning van de ‘MSC Shannon’ kon uiteindelijk zelf de brand blussen en had geen verdere assistentie nodig. Uit luchtbeelden van de helikopter (zie foto) blijkt ook dat er geen rookwolken te zien waren. Het schip ligt momenteel voor anker ter hoogte van het eilandje Jussarö. Als de bemanning de schade in de machinekamer niet zelf kan herstellen, zal het containerschip waarschijnlijk op sleeptouw worden genomen.

Antwerpen

De bemanning heeft het AIS-signaal intussen aangepast om duidelijk te maken dat Antwerpen de volgende bestemmingshaven wordt. Daar werd het schip na de geplande aanloop van Le Havre op 10 november, sowieso al op 13 november verwacht om er te laden voor een lijndienst die Sint-Petersburg en Antwerpen met Marokko en West-Afrika verbindt.

De ‘MSC Shannon’ werd in 1991 op de Duitse scheepswerf Bremer Vulkan gebouwd voor de Russische rederij Sovcomflot, die het containerschip verhuurde aan de Duitse carrier DSR-Senator Line. In 2004 kocht MSC deze voormalige ‘Berlin Senator’ en werd het schip omgedoopt tot ‘MSC Shannon’.

Aan de ketting

Een opmerkelijk detail is dat het containerschip volgens de databank Equasis vorig jaar op 4 september in Le Havre aan de ketting werd gelegd door de havenstaatcontrole, die drie overtredingen vaststelde. De eerste daarvan was dat de brandblusinstallatie niet in orde was. Na een tweede inspectie werd het schip toen drie dagen later weer vrijgegeven. Bij een nieuwe inspectie van Port State Control begin dit jaar in Cotonou, werd geen enkele overtreding meer vastgesteld.

Stefan Verberckmoes