Maersk schrapt verbinding Zeebrugge – Gijon

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Baltic Tern' van X-Press Feeders bij vertrek uit Zeebrugge
De ‘Baltic Tern’ van X-Press Feeders bij vertrek uit Zeebrugge © Henk Claeys

De Deense rederij Maersk heeft besloten om vier kleinere havens uit het netwerk niet meer per schip te bedienen. Gijon is een van de havens die uit de boot vallen. Maersk gebruikte Zeebrugge voor transhipments van/naar die Spaanse bestemming.

Maersk deelde de klanten mee dat alle lading die momenteel nog onderweg is naar Gijon, gewoon bezorgd zal worden. Vanaf 16 december verdwijnt die Noord-Spaanse haven wel als feederbestemming in het netwerk van rederij Maersk en haar Europese dochterrederij Sealand Europe & Med. Containers van en naar Gijon worden nu nog vervoerd via een slotakkoord met X-Press Feeders tussen Zeebrugge en die Spaanse haven.

De BGX-dienst van X-Press met twee schepen van 1.600 teu (zie foto) verbindt Zeebrugge niet alleen met Gijon, maar ook met Bilbao. Maersk bedient Bilbao al langer per spoor vanuit Barcelona. Het feit dat Maersk de rechtstreekse bediening van Gijon staakt, wijst erop dat de volumes beperkt waren. De beslissing van Maersk heeft geen gevolgen voor de BGX Service van X-Press Feeders, waarvan COSCO Shipping Lines overigens de basisklant is. Ook COSCO’s partners uit de Ocean Alliance maken gebruik van die feederverbinding op Noord-Spanje.

Afrika

In Afrika worden er drie havens uit het netwerk gehaald. Alle containers van of naar Lobito of Namibe worden niet langer per feeder bezorgd, maar worden vanaf deze week in Luanda gelost of geladen en per vrachtwagen vervoerd van of naar die twee havensteden.

In Noord-Afrika wordt de maritieme connectie met de Algerijnse haven Annaba opgegeven. Net als voor Gijon geldt dat alle containers die nog onderweg zijn, afgeleverd worden. Maersk gaat ervan uit dat de rechtstreekse bediening van Annaba vanaf 11 december gestaakt zal kunnen worden.

Stefan Verberckmoes