Y. Haudhuyze: “Ketenspelers onderschatten impact Franse regels 44 ton”

Nieuws, Scheepvaart
Yannick De Spiegeleir

Frankrijk legt vanaf 1 januari 2022 boetes op voor grensoverschrijdend verkeer van trucks van meer dan 40 ton. Yves Haudhuyze van transport Joosen (Katoen Natie) luidt de alarmbel. “Verladers en expediteurs zijn niet op de hoogte over de impact.”

Het verbod om met 44 ton de Frans-Belgische grens te overschrijden, is al langer bekend, maar vanaf volgend jaar zal Frankrijk effectief boetes uitschrijven. Volgens Haudhuyze zijn verschillende partijen in de logistieke keten niet of onvoldoende op de hoogte over de Franse maatregel. “Ik spreek voor alle duidelijkheid over containertransporten. Met conventioneel transport valt er voor de grens nog een mouw aan te passen, maar een container is verzegeld tot zijn uiteindelijke bestemming.”

Tien over twaalf

Uit verschillende gesprekken leidt Haudhuyze af dat verladers, maar ook rederijen en expediteurs in onwetendheid zijn. “Het is tien over twaalf, want de schepen die nu in China vertrekken, komen pas begin volgend jaar aan wanneer er al boetes worden uitgeschreven. Door die zwaardere containers zal het MTM voor grensoverschrijdend verkeer naar Frankrijk overschreden worden. Men moet de overzeese partijen inlichten, want de transporteurs zullen uiteindelijk de dupe zijn van dit verhaal.”

Uitzonderingsmaatregel

Er bestaan nog uitzonderingsmaatregelen waarbij vervoer met 44 ton bij intermodaal of gecombineerd vervoer wel is toegelaten, maar daarbij mag het voor- of natraject maximaal 150 kilometer in vogelvlucht bedragen. “De afstand tussen de grensposten in Rekkem, Valenciennes en Luxemburg en de Antwerpse haven is te groot om een beroep te kunnen doen op die uitzonderingsmaatregel”, aldus Haudhuyze.

Haudhuyze kijkt in de richting van de beroepsfederaties om een wake-upcall te lanceren. “Er is meer dan dringend nood aan een bewustmakingscampagne rond de impact van deze Franse regels.”

Yannick De Spiegeleir