OOCL: ruim dubbel zoveel inkomsten uit minder lading

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'OOCL Asia' (8.063 teu) uit de TAT2 Service van de Ocean Alliance van en naar de VS
De ‘OOCL Asia’ (8.063 teu) uit de TAT2 Service van de Ocean Alliance van en naar de VS © Etienne Verberckmoes

De rederij OOCL heeft in het derde kwartaal 7,2% minder lading vervoerd, maar zag de inkomsten desondanks toch met 125,3% stijgen. De carrier uit Hong Kong haalde in drie maanden tijd 923.000 dollar extra omzet binnen tussen Azië en Europa.

OOCL is doorgaans de eerste rederij om gegevens over volumes en omzet vrij te geven. Die cijfers zeggen meestal iets over hoe het de lijnvaartsector vergaat. De cijfers voor het derde kwartaal zijn in alle geval indrukwekkend te noemen. Omdat de tarieven in de lijnvaart torenhoog zijn, stroomden de dollars in Hongkong vlot binnen.

De zusterrederij van COSCO Shipping Lines presteerde het best tussen de Far East en Europa. Op die route vervoerde OOCL in de maanden juli, augustus en september 415.180 teu, wat een stijging van 6,1% is. De omzet schoot met 233,6% omhoog naar bijna 1,32 miljard dollar, tegenover nog geen 400 miljoen dollar in het derde kwartaal van vorig jaar.

Factureren

Uit de vergelijking van de inkomsten en de volumes blijkt dat OOCL in het voorbije kwartaal gemiddeld 3.176 dollar per teu (of dus 6.352 dollar per 40’-container) kon factureren op dat vaargebied. Vorig jaar was dat maar 1.010 dollar per teu.

De trade tussen het Verre Oosten en Europa is voor OOCL nu qua inkomsten bijna even belangrijk als de trans-Pacific, waar de rederij in het vorige kwartaal een volumeklap van 16,4% te verwerken kreeg. Desondanks steeg ook daar de omzet met 90,9% naar ruim 1,57 miljard dollar. Op de trans-Atlantic was er ook een fors volumeverlies van 20,3% naar 112.814 teu, dat zich echter niet vertaalde in lagere inkomsten.

Negen maanden

Omdat ook tussen Europa en Noord-Amerika de tarieven fors in de lift zitten, steeg de omzet daar met 93,6% naar 293 miljoen dollar. De gemiddelde opbrengst op die route bedroeg 2.600 dollar per teu.

Na negen maanden zit OOCL nu al aan 10,8 miljard dollar aan inkomsten, tegenover ruim 5 miljard vorig jaar. De rederij verhoogde de capaciteit dit jaar tot dusver met 5,9% en vervoerde dankzij grotere volumes in de eerste jaarhelft, in de eerste drie kwartalen samen al 9,6% meer lading.

Stefan Verberckmoes