MSC’s laatste megamax van Daewoo op maidentrip naar Antwerpen

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'MSC Isabella' (23.656 teu) bij MPET
De ‘MSC Isabella’ (23.656 teu) bij MPET © Stefan Verberckmoes

De Zuid-Koreaanse scheepsbouwer Daewoo heeft de ‘MSC Allegra’ van 23.782 teu opgeleverd. De nieuwbouw is intussen in Ningbo aangekomen om er te laden voor onder andere Antwerpen, waar het schip op 28 november verwacht wordt.

De ‘MSC Allegra’ vervoegt de vloot van de AE6/Lion Service van de 2M-partners Maersk en MSC tussen de Far East en Europa. De nieuwbouw zal in Ningbo, Shanghai, Yantian en Tanjung Pelepas laden voor drie bestemmingen in Europa. Dat zijn MSC’s Portugese hub in Sines, MSC’s belangrijkste Europese hub in Antwerpen – de MSC PSA European Terminal (MPET) – en tenslotte ook nog Felixstowe.

Het megamaxschip is voorlopig het laatste schip dat Daewoo voor de rederij uit Genève bouwt. In 2017 bestelden MSC en de betrokken financiers vijf megamaxschepen van 23.656 teu bij de Zuid-Koreaanse werf, waarvan de ‘MSC Mina’ in juli 2019 als eerste in de vaart kwam. Het tweede schip uit de reeks, de ‘MSC Isabella’ (zie foto), was het eerste schip met bovendeks 24 rijen containers dat ooit Antwerpen aanliep.

Recordschepen

In 2019 besloot MSC om Daewoo nog vijf extra megamaxschepen te laten bouwen, die nu een nominale capaciteit van 23.782 teu blijken te hebben. Samen met de zes bij Samsung gebouwde schepen van het type ‘MSC Gülsün’ (23.756 teu), beschikt MSC nu over een vloot van zestien eenheden van bijna 24.000 teu.

Voor de Zwitserse rederij zijn bij verschillende Chinese scheepswerven nog eens veertien megamaxschepen van dat formaat in aanbouw – inclusief twee door Seaspan bij Yangzijiang Shipbuilding bestelde recordschepen – waarvan de nominale capaciteit 24.232 teu zal bedragen. Daarmee worden ze voorlopig op papier de grootste containerschepen ter wereld, al hebben alle megamaxschepen in de praktijk dezelfde afmetingen.

Stefan Verberckmoes