IKEA: “Verstoring bevoorradingsketen duurt tot medio 2022”

Nieuws, Scheepvaart
Philippe Van Dooren
Ikea-vestiging
Ikea-vestiging © Philippe Van Dooren

De Zweedse interieurketen IKEA verwacht dat de wereldwijde verstoring van de supplychains tot midden volgend jaar zal aanhouden. Kenners in de markt zeggen dat die inschatting correct is. De grootste uitdaging is om goederen uit China te krijgen.

Volgens Jesper Brodin, CEO van de Ingka Group (die de meeste IKEA-winkels bezit) zit de globale toeleveringsketen in een ‘perfecte storm’. Terwijl de verkoop van ’s werelds grootste meubelmerk piekt – door de lockdowns hechten mensen meer aandacht aan hun interieur – is de aanvoer op talrijke gebieden problematisch geworden. Om die storm te bedwingen, huurt de groep meer schepen, koopt het containers en verplaatst het goederen van het ene magazijn naar het andere.

Constant bijsturen

“Het is constant bijsturen en herrouteren. Het is behendigheid geblazen, omdat je elke dag moet werken met wat je hebt. Je moet manieren vinden om de behoeften van klanten op te lossen met beperkingen die we nog nooit eerder hebben gezien”, stelt hij.

Volgens Jon Abrahamsson, CEO bij merkeigenaar Inter IKEA, is de grootste uitdaging momenteel om goederen uit China te krijgen, waar ruwweg een kwart van IKEA’s producten wordt gemaakt. Daarbovenop komt het tekort aan grondstoffen die de aanmaak van talrijke producten moeilijker en duurder maakt. Dat noopte IKEA om sommige artikelen uit het assortiment te halen en het productaanbod toe te spitsen op de populairste producten. Volgens hem wil het bedrijf de extra kosten voor onder andere het transport niet doorberekenen aan klanten.

Noord-Amerika meer dan Europa

Vandaag worden de winkels in Noord-Amerika het hardst getroffen, gevolgd door die in Europa. Dat de problemen bij ons minder acuut zijn, is te danken aan het feit dat een groot deel van het assortiment relatief dicht bij de afzetmarkten wordt ingekocht. Ongeveer 70% van de producten die in Europa worden verkocht, wordt in de regio geproduceerd.

Volgens Brodin had niemand bij IKEA geanticipeerd op de huidige wereldwijde crisis in de toeleveringsketen. “In de toekomst zullen we ons moeten voorbereiden op meer onverwachte schommelingen in het aanbod. Ik denk dat we niet meer verrast zullen worden. Dit is het nieuwe normaal voor ons. Als de zaken zich stabiliseren, zullen we veel geleerd hebben over wendbaarheid en over verkoopsturing”, stelt hij.

Crisis zal verergeren

Dat IKEA verwacht dat de supplychaincrisis minstens tot medio 2022 zal duren, is een correcte inschatting zeggen kenners. Dat bevestigt trouwens een rapport van het analysebureau Moody’s waarin het stelt dat de disrupties “nog zullen verslechteren vooraleer ze beter worden”.

De redenen zijn talrijk. Want niet alleen de verstoring van de aanvoer vanuit het Verre-Oosten en het tekort aan containers spelen een rol. Ook de congestie in de havens, het chauffeurstekort, de verstoring van de grondstoffenmarkt, de stijging van de energieprijzen en het chiptekort zwengelen de crisis in de toeleveringsketen aan.

Philippe Van Dooren