Chinese tarievenindex terug op recordniveau na vakantieweek

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
Een groot containerschip op de Elbe
Een groot containerschip op de Elbe © HHM/Dietmar Hasenpusch

Na een eerste dipje in twintig weken tijd is de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) vorige week toch weer gestegen. Het waren de spottarieven tussen Shanghai en Noord-Europa die de index naar een nieuw record stuwden.

De tarieven tussen China en Noord-Amerika voor spotlading lijken al enkele weken een plafond te hebben bereikt. Tussen Shanghai en een Noord-Europese basishaven als Antwerpen werd vorige week echter een recordbedrag van 15.425 dollar per 40’-container opgetekend voor spotlading. Dat was 352 dollar of 2,3% meer dan de week ervoor.

De trade tussen China en Noord-Europa was de enige waar de tariefverhoging opmerkelijk was. Tussen China en de Westmed bleef de prijsstijging beperkt tot 8 dollar naar een nieuw niveau van 14.896 dollar/feu, wat nog altijd onder het recordniveau van 15.022 dollar van 17 september blijft. Nadat de SCFI op 30 september vlak voor een vakantieweek dertig punten was gedaald naar 4.614 punten, was er vorige week terug een stijging naar 4.648 punten. Dat is 4 punten meer dan het vorige record van 24 september.

Sterke verschillen

Volgens de World Container Index (WCI) van Drewry werd er vorige week op de grote oost-westroutes gemiddeld 10.130 dollar per 40’-container betaald, wat 2,2% minder was dan de week daarvoor. Ook de WCI toonde een stijging van de tarieven tussen Shanghai en Noord-Europa (naar 14.807 dollar), maar signaleerde een daling van 8% tussen Shanghai en Los Angeles (naar 11.173 dollar).

Volgens de Freightos Baltic Index (FBX) daalden de tarieven tussen China en de westkust van Noord-Amerika zelfs met 11% naar 16.004 dollar. De bedragen van de tarieven voor de trans-Pacific verschillen zeer sterk in de verschillende tarievenindexen. De SCFI meldde voor de havencombinatie Shanghai – Los Angeles een prijsstijging van 49 dollar naar ‘slechts’ 6.371 dollar, wat opvallend veel minder is dan de vrachtprijzen uit de WCI en FBX.

Stefan Verberckmoes