2M verschuift trafiek van Felixstowe naar Antwerpen en Wilhelmshaven

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Emma Maersk' (17.816 teu) bij aankomst aan het Deurganckdok
De ‘Emma Maersk’ (17.816 teu) bij aankomst aan het Deurganckdok © Stefan Verberckmoes

De congestie in Felixstowe heeft de 2M-partners ertoe aangezet om die Britse haven te schrappen uit het vaarschema van een grote Far East loop. MSC zal de Britse importlading alvast in Antwerpen laten lossen, terwijl Maersk voor Wilhelmshaven kiest.

Uitzonderlijk lange wachttijden in Felixstowe verklaren waarom de AE7/Condor Service van de 2M-partners Maersk en MSC, tijdelijk niet meer die Britse haven zal aanlopen als eerste loshaven in Noord-Europa. Felixstowe zal al door minstens acht schepen met een capaciteit van 16.652 tot 20.568 teu voorbijgevaren worden.

Tot het einde van dit jaar wordt Wilhelmshaven de eerste loshaven in Noord-Europa. Dat is een nieuwe aanloop, die er op verzoek van Maersk is gekomen. De Deense rederij zal daar de Britse importlading uit de Far East lossen en organiseert met het schip ‘Gardiner’ (2.556 teu) een shuttledienst tussen Wilhelmshaven en Felixstowe. Het nieuwe Noord-Europese vaarschema van de AE7/Condor-dienst wordt: Wilhelmshaven, Bremerhaven (tijdelijke aanloop ter vervanging van Hamburg), Antwerpen, London Gateway (eastbound call voor Britse export) en Le Havre.

MPET

MSC heeft besloten om de containers voor Felixstowe in Antwerpen bij MSC PSA European Terminal (MPET) te laten lossen en van daaruit een shuttleconnectie met Engeland op te zetten. Omdat het voor MPET om transhipmentlading gaat, zal die dus twee keer in de trafiekcijfers meegeteld worden. Het eerste schip dat zowel Felixstowe als Hamburg voorbijvaart en de Britse importlading in Antwerpen zal lossen, is ironisch genoeg de ‘MSC Hamburg’, die morgen 30 oktober voor de Belgische kust verwacht wordt.

Hoewel de aanloop van Wilhelmshaven voorlopig maar tot het einde van het jaar gepland is, is dat voor de Noord-Duitse haven toch al de vierde grote Far East loop. 2M stuurt ook al de AE5/Albatross Service naar JadeWeserPort, en de Ocean Alliance heeft er twee aanlopen per week met de AEU1/LL1-dienst van COSCO Shipping Lines en OOCL, en sinds augustus ook de FAL1-dienst van CMA CGM.

Stefan Verberckmoes